38 despocie. Boerne jest vlastně čistokrevný syn XVIII. věku: člověk bystrého intellektu a bi-itkého vtipu, teleolog a utilitarista, spisovatel bez historického pochopení a bez hry fantasie, stilista kraj~ě jasný bez polotónů, bez odstínll, bez stilového temnosvitu. Z osvícenství plyne jeho politická svobodomyslnost, která nemá pochopení pro tradice i jeho politický kosmopolitismus, jenž volností poněkud schematickou chce obšťastniti veškeré národy s optimistickou nadějí v jejich solidaritu - ale právě tak temení z Menzelova romantismu jeho kmenový tradicionalism a jeho teutonský chauvinism, přeceňující rozdíly a nedoceňující společné znaky, společné poti"eby, společné poměry národů. I další dvoj ice rysů kontrastních vykládá se tak: osvícenec Boerne, jenž odloživ židovství, nepi"íliš hluboce zakořeněné, dospěl ke svobodomyslnému křesťanství dosti matného obsahu ideového a dosti banální mravouky utilitářské, zachovával náboženskou vlažnost tam, kde Menzel znovu a znovu stavil na odiv svoje ki"esťanské tendence.. zabarvené také vědomím minulosti germánskokřesťanské. Zivotopisné údaje prozrazují velmi málo o vnější<:!l vlivech na duševní rozvoj Boernei'tv; jest nemnoho dat, jimž by bylo lze přiřknouti ve vniti"ní biografii Boerneově hlubší význam. Prvních dvacet pět let Boerneova života, jichž jevištěm jest rodný Frankfurt a studijní města Giessen, Berlín, Halle a Heidelberg, vyplněno jest bojem -s domácími, náboženskými a mravními tradicemi .. Mladistvý Boerne, vysoce vznětlivý a dojmový hoch, trpící vždy mocněji bezprávím kollektivním než individuelním, odcizuje se v této době rllstu jak úzkoprsému místnímu judaismu frankfurtskému tak tísnivým stíni'lm synagogy a talmudu vl1bec. Zapomíná do slova a do písmene na vše, co jej ví že k víi"e, k obi"adi'tm, ke vzpomínkám předki'l: zapomene jazyk židovský, odnaučí se písmu, nezapamatuje si ani náboženských ani konversačních výrazll hebrejských v pravé protivě k Heineovi, jenž ještě v žíněnkové hrobce zpíval si uprosti"ec1 zoufalství jásající slova »Lecho Daudi Likras Kalle«! Již plány otce Boerneova odcizily hocha nejpřísnějším rituelním tradicím ghetta frankfurtského: mladý Boerne měl se státi účasten v>Jlložeností, které moderní snahy emancipační nově poskytovaly židovstvu. Projevem této tendence jest poslání sedmnáctiletého Loba Barucha k proslulému představiteli nového, kosmopolitického a emancipovaného židovství. k Markusu Herzovi do Berlína. Jinoch s vědomostmi velmi kusými. s vi'llí velmi nestálou, s lenivostí téměi" zarážející stál tu tvái-í v tvář dvojímu proudu v moderním židovstvu. Pán domu byl stkvělý re-