3- svědčí jeho pi'íkrý výrok o Lachmannovi, odmítá ji, Kení historikem píšícím soustavné a organické dějiny literatury, nýbrž publicistou, sestavujícím z časopiseckých posudků a charakteristik dosti sypký celkový obraz stavu literárního, Všeobecné úvahy o literární hyperprodukci, o národnosti, o vlivu učenosti školské, o vlivu cizích písenk nictví, o hmotné a obchodní stránce literatury, které úvodem pi-ecleslal svému dílu, mají rovněž ráz spíše novinái-ský než vědecký a ph nestravitelné spoustě osobních šlehlt, strannických zlomyslností, naivních malicherností mají cenu jako živá informace o stavu literatury v létech dvacátých. Tendenčně sestavené kategorie skupin národních arciť naprosto znásill'íují pl-i rozený obraz literárního dění, leč za to odškodt'íuje občas l\lenzel duchaplný-mi paralelami, analogiemi, odkrf'váním vniti-nich spc;jitoJ;tí; tak sleduje souvislost tendencí romantiky básnické a katolického' bohosloví, uvádí Géirresa ve vztah k naZ:lrenství, odhaluje pásmo spojující Fichta se Schillerem a s revoluci francouzskou, vykládá Hegela z ducha berlínského, v liv občanské tragoedie na politický boj proti moci knížecí, Píše živě a vzrušeně poloromantickým a pi-etíženým slohem Hížícím pathos novinářské a stilové barocco J ean Paulovo, gongoristickými obrazy a přeumělkovanými metaforami; až k omrzení často užívá kousavé a posměšné ironie, jejíž zvláště jedovaté hroty se najdou v posudku Zschokkeov)'ch »Stunden der Andacht«, v kritice upřílišeného racionalismu Hegelova při výkladu světového processu, v zuřivém odsouzení závěreční scény Fausta, v invektivách proti spisovatelkám, Kniha měla zvláštní cenu v svojí době: poprvé po pi-ednáškách Friedricha Schlege1a shrnovala zase celek německé literatury moderní a to se samostatností úsudku postaveného do služeb tendencí časových a národních. Jsouc prací nikoliv učence a historika, nýbrž žurnalistického kritika, zakládajíc se nikoliv na monografické prtlpravě, nýbrž na chvatné praxi povolání recensentského, byla spíše projevem temperamentu a~odvahy než odborné učenosti, dílem nikoliv objektivně spolehliv}'m a klidným, nýbrž osobně zaujatým a vzrušeným. Těmito vlastnostmi dobyla si úspěchu nikoliv nepatrného: d'iskuttovqlo se o ní, polemisovalo se s ní, byla napodobena, užívána, rozebráná. Roku 1836 vydal Menzel druhé vydání, které vzrostlo n3 čtyři silné svazky, doplněné posudky z »Litteraturblattu~<, rozhojněné o mnoho jmen, ale neopravující, nýbrž spíše množící chyby prvního vydání, zakalené zarytějším strannictvím a prudším hněvem - Gutzkow dolíčil to slovy právě tak drastickými jako trefnými v zdrcující svojí kritice díla,