32 ním, vyspěla posléze v snižování aesthetické a Menzel, který zprvu konstatoval pouze, že Goethe není básníkem jeho intencí, odvážil se svojí chudáckou analysou aesthetickou popírati i Goetheovu mohutnost básnickou vůbec. Hrubost, neomalenost a úplná nesprávnost těchto pseudokritických úsudků byla patrna všem, a přece vedle obdobně nehorázné protigoetheovské kritiky Boerneovy pi'lsohila vlivně na poměr mladého pokolení ke Goetheovi. N" ejkrajnější formulaci svému antigoethismu daJ Menzel v oné knize, která dlouho znamenala jeho literární proslulost, v díle »Dic dcutschc Litcratur«. Menzel vypravuje sám, že jeho literárně-historický spis souvisí organicky a bezprosti-edně s jeho populárními historickými spisy, určenými pro lidové vrstvy a podávajícími »nejeh politické, ale i kulturní dějiny, nejen dějepis činu, nýbrž i ducha, nejen hlavní rysy všeobecných dějin, nýbri i jemné a charakteristické rysy vedlejší dějin specialních, nejen historickou pravdu, nýbrž i vlastenecké teplo a ve vlastenectví zase nikoliv jen nadšenou chválu německých ctnosti, nýbrž i npi-ímné vyznání a přísné pokárání německých špatností.<, Jako doplněk první z těch prací, v kterých Menzel pokračoval taki'-ka až do sklonku života, knihy »Geschichtc der Deltfschen« (od r. 1824) vyšlo r. 1827 dvojsvazkové dílo »Die dentsche Literatur«. V řadě neorganicky seřaděnÝ'ch úvah zhušťuje tn Menzel podrobný' pi-ehled veškerého nového německého písemnictví, jemuž pi-edesílá stručné retrospektivní úvahy o době pi-edcházející od prahu XVIII. věku. Zahrnuje vedle belletrie 90 svého líčení i obory naukové, zejména bohosloví, filosofii, paeclagogiku, historii a vědy přírodní á jeví se tak sčetlým polyhistorem, prošedším školou továrny na posudky, jakou byl »Litteraturblatt(. 'Ve vědecké literatui'-e dopouští se Menzel hojných chyb bibliografických i obsahových, hromadí jména, jež mu neznamenají individuality, sdružuje nahodile, posuzuje libovolně. Pokus obsáhnouti celou literaturu naukovou musel zi'lstati nedokonalým, ale pro smělost podniku, který správně chápal jednotu a souvislost veškerého písemnictví národního, zasluhuje uznání, tím spíše, že pokus ten pro dějiny moderní literatury německé zřídka byl op~tován. Analysující a charakterisující výklad básnické literatury zaujímá více než polovinu díla: cena a zajímavost těchto kapitol spočívá pouze na sestavení a roztřídění látky dle hlavních tendencí, kdežto charakteristiky jednotlivých autoru, z nichž větší rozsah jest věnován vedle Goethea ještě Lessingovi, Herderovi, Schillerovi, Jeann Paulovi a Tieckovi, málokdy pozvedají se nad prostřednost. Menzel nejen nezná vědecké pri'lpravy nutné k literární historii a kritice, nýbrž, jak