31 měr k Napoleonovi a zbabělou prý lhostejnost k válkám za osvobození. Ještě více pohi-ešoval Menzel u Goethea charakternost propagační; naopak pi'ičítal mu zhoubný a rušivý vliv na výchovu povah v Německu, Goethe, jenž mohl jako SC!1iller bezprosti-edně vychovávati charaktery, lichotil německému filistrovství i vládnoucímu materialismu, vmlouval se do pi-ízně vei-ejnosti, sloužil nízkým instinkti'un národa, ochromoval indifferentismem jeho víru, klidným. ba sympathick)Tm líčením slabošských povah jeho vúli, zálibným odhalováním smyslných chtíčů jeho sílu. I zdál se s tohoto hlediska, dle něhož Goethe Jest »mugnus irnpostúr« i\lenzelovi větším nejen Schiller, nýbrž i Jean Paul, tvi'trce positivních mravních povah. Jak hrubá byla Menzelova sti-elba proti Goetheovi, ukazují praegnantní slova, jež M. Holzmann pi-ípadně nazývá kvintessencí útoki't Menzelových: »Goethe byl m6>cí v Německu, mocí, jež pracovala do rukou vnějšímu nepi-íteli, mocí, jež oslabovala, jež rozkládala: naším zlým geniem, jenž nám fantastickým eg-oismem, požitky klamu a sebezbož·něni, šálivě zakryl ztrátu náboženství, vlasti a cti; jenž zpi'tsobil, že jsme se jako změkčilý Narcissus zrcadlili v prameni, mezitím co za námi chystali meče a dýky: jedním slovem, jenž nás učinil slabochy. kdežto jsme nejvíce poti-ebovali hrdinného ducha: s tohoto hlediska bylo lze arciť našemu Goethcovi pi-isouditi význam světově dějinný.« Teprve později změnil Menzel národně výchovné a charakterně propagační motivy svého odporu proti Goetheovi orthodoxií evangelického ki-csťana, bojujícího proti básníku nevěrci a moralismem prllměrného občana,jenž;.odsuzoval básníka nemravného. Tuto svou tendenční polemiku proti Goetheovi pokoušel se Menzel opi-íti dílem o fakta literárně historická, dílem o kritiku aesthetickou. V obém byl nesťasten. Rozbory Goetheových děl. jež podává. jsou chatrné, kusé, nespolehlivft a zakládaji se spiše na okamžitých nápádech neZ na podrobném studiu; i v delších úvahách, které věnuje Faustovi a vVilhelrnu Mesterovi, které se shodou s romantikou považoval za úhehlé kameny básnické stavby Goethebvy, ulpívá na mnohomluvnosti velmi jalové a v celku bezobsažné. Aesthetická kritika jeho vrcholí v problematickém objevu, že Goethe netlí genius, nýbrž pouz,~ talent, omezující se na styl, na podáni, na pi-ednes, že jeho nejv'ětší schopností jest virtuosnost fortny, vžely nové a vžely rozmanité, jeho okouzlující J-eč. Oceií.uje takto v Goetheovi pouze talent formální upírá mu kromě Fausta a vVilhelma Meistera, který prý kopiruje sebe sama. vúbec originalitu a pi'lVodnost a připouští, že jest nejskvělejším napodobitelem v moderní době. Tak kritika. jež začla snížováním tendenč~