30 komposlblÍ I detailní vady jeho knih vskutku trochu pohodlných a únavných, tak hallský professor Schlitz, tak Adolph Mlillner, jenž zahájil zejména polemiku proti obdivovatelllm Coetheovým, v němž pokračoval Menzel tak vydatně. Mezi odpllrci třetího druhu, kteH nepopírajíce epochálního kulturního významu osobnosti Coetheovy zaujali proti němu svoje osobní strannické stanovisko tendence náboženské neb moralistní, shledáváme duchy nejopravdovější: vyznavače starých básnických útvarů Alberta Knappa, nadšeného stoupence svobody a konvenční krásy Rakušana Justa Freye, proslulého protestantského bohoslovce orthodoxní observance Hengstenberka i slavného katolického a vlasteneckého publicistu Gorresa. K poslednímu ki"ídlu pi"ipoj il se Menzel již r. 1824 v »Europiiische Bliitter«, zll stal mu věren v »Litteraturblattu«, bojoval v jeho smyslu velmi úporně ve své »Deutsche Literatur« obou vydání a ještě v pozclním svém literárně historickém díle »Deutsche Dichtung«. Menzelovy námitky a výtky, nájezdy a sottisy jsou pestré, rozmanité, nespořádané a rozptýlené; lze však je nejlépe uvésti v soustavu, pi'-idržíme-li se postupu myšlenkového, v němž jsme posud sledovali rozvoj a !ozsah ideí Menzelových. Básnickým .svým, universalismem, uměleckým svým světoobčan ~ stvím, aesthetickým diletantismem pi"izpt'1sobujícím se útvart'1m rtlZných dob a národt'1 byl Goethe pHmo protikladem Menzelova ger-. mánství, uznávajícího jediný národní sloh, jediný literární směr: proto Menzel opětovně stihal Goeth~.ovo cizáctví, jeho graekomailii, jeho »pandemické miliskování« s cizími vlivy, jeho střídání a míšení manýr rllzných národních celkt'1. M enze!ovu požadavku stále kladénému na literaturu, aby oživovala vědomí a smysl národní dávnověkosti, slavné minulosti, arciť nevyhovoval Goethe, typický básník moderní doby, jež byla pro Menzela dobou lehkého, pi"iiemného života a virtuosního požitku; proto Tieck, oživovatel vážného germánského sti"edověku, jevil se Menzelovi větším básníkem než Goethe. Tfndccnční kritika Menzelova žádala od ~pisovatele dvojí charak. ternost: charakternost individllelní a charakternost propagační; oboji upřel 'Menzel Goetheovi úplně. lndividllelní charakterno~t pojímal Menzel jako potlačení vlastní nsobnosti v zájmu národního celkla potřeb doby. - Proto vytýkal Goetheovi jeho umělecký a požit· kářský eg·oismus. znající jen ukojení ctižádosti a lichotící stále sentimentálně frivolní změkčilosti rozmazleného já: proto odsuzoval Goc· theovo individualistické se vzepi"ení phjaté vei'-ejné morálce; proto s únavnou tvrdošijností stavěl v posměch GoethellV nemužný pr):' po-