mecka považovaný. V úsudcích o činnosti polovzdělaného toho intrikána a povrchního ironika shodují se nejrúznější hlasy: Menzel i Goethe nenáviděli jej stejně, opovrhujíce jím. Menzel líčí nám svého pi'edchi'ldce opětovně jako nestoudného kritika spravujícího se jen rozmarem a osobními ohledy, jako literárního soudce bez principu. bez přesvědčení,s vědomostmi povrchními a s nejhorším vkusem, jenž literaturu a divadlo pi-ímo terrorisoval svou marnivostí, svou pomstychtivostí, svou zálibou pro vei-ejný skandál - a stěží kdo měl o Miillnerovi mínění pi-íznivějŠí. Stálé útoky na Goethea, jehož Cotta byl nejen ctitelem, ale i nakladatelem, znemožnily Miillnerovi další působení v »Litteraturblattu«a od velikonoc převzal redakci Menzel. Kdežto Miillner skorem výlučně posuzoval novinky belletristické, věnoval Menzel stejnoměrnou pozornost literatui'e naukové i krásné, a střídal delší pi'ehledy jednotliv)'ch ohorú s osamocenými posudky nnvých puhlikací. Zvláště pečlivě si všímal náboženství, paedagogiky, věd historických í pi-írodních a rád rekapituloval v úvodních slovech části z vývoje té oné discipliny. Ani knihy belletristické ani díla vě~ decká neposuzoval osamoceně bez vztahu k životu, naopak často namnoze násilně hledal spojitost knihy a doby, literárního zjevu a politické otázky, spisovatele a okolí. Opouštěl velmi často svoje thema kritické, upadaje v úvahu politickou, nedovedl se zdržeti nekonečných odchylek. propůjčujících mu možnost mluviti a rozhodovati o všem. Obraceje se k obecenstvu průměrnému a málo informovanému, oslňoval svým pnlyhirstorismem, který nikdo nešel do hloubky a který nikdy nevyčerpával svého pi'-edmětu, pi-esvědčoval svou hlučnou výmluvností, bavil vtipem častěj i zlomyslným než duchaplným a jemným. V jedné tendenci zůstal věten tradicím Miillnerovským: svým úporným bojem proti Goetheovi, jenž jako červená nit vine se jeho veškerou činností. S Boernem představuje Menzel nejplněji literární skupinu Goetheových odpúrCÍl, která se stoupajícím vlasteneckým a politickým zájmem hlásila se v několika různých odstínech v kritickém písemnictví dvacátých let. Dnes, kdy horlivost sběratelská snesla a v poučném výboru otiskla všecky výrazné projevy tohoto tábora Goetheovi nepi"átelského, lze rozčleniti odpúrce ty dle motivů jich odmítavosti a záští. Jedni, jako Franz von Spaun, Martin Span, Friedrich Giover a J. Fr. W. Pustkuchen popírali buď z úzkoprsé pedanterie buď z přežilého racionalismu Goetheovu genialitu, snižujíce námitkami maloduchými a kritikou krátkozrakou jeho význam. Druzí, vážící si velkých děl Goetheova mládí a mužství, nesnažili se proniknouti k povaze a k hodnotě výtvorú jeho kmetství a vyhledávali