27 likost, dílem vytvái'eti positivní, silně suggestivní, v{'1dčí postavy. zvoucí k napodobení a k opakování. I jest básníkem jeho srdce Ludwig Tieck. oživující německý sti'ec1ověk nejen s jeho malebností a rázovit(,stí tvarovou, nýbrž i s jeho mravními typy a s jeho naivností, v níž clříme tolik z německé osobitosti. Proto vrací se znovu a znovu se slovy obdivu a nadšení k J eanu Paulovi, štědrému tvl'trci postav německých jmochlt, již jsou nevinní, nesmělí, plni citu a ducha, něžné čistoty a šlechetného názoru světového. Proto staví proti realistovi a objektivistovi Goetheovi idealistu a subjektivistu Schillera, kter~' nejen zpodobuje, nýbrž i hlásá neporušenost mládí, čistou nevinnost. šlechtictví duše, oheřJ šlechetné vášně, posvátnost cudné lásky a svobodu, vesměs vlastnosti prospěšné a žádoucí pro mravní zdraví národa a společnosti. J?roto soustavně zamítá Goethea, jenž jsa zcela lhostejný k mravriě výchovné akci zobrazuje právě tak klidně a bez rozhorlení porušenou současnou skutečnost jako mravně nedokonalé neb vadné povahy. S hlediska mužné a statečné charakternosti, pojaté v ovzduší bojíl protinapoleonských, odsuzuje Menzel jak pohodlnou, uklidněnou, provinciální selskou idylličnost Vossovu a Rebelovu, tak bezstarostné, bezzájmové, nečinné a bezduché šosáctví, jehož pi'edstavitelem jest mu na pi-. Zschokke, tak i frivolní lichocení nemravnosti a pohodlí obecenstva, jaké prováděl Kotzebue ve své plytké dramatice. Statečný a neohrožený Siegfried - a ten zdá se mu nejkrásnějším vzorem německého mladého muže, určeného k velikým věcem národním -" ntmltže vyrtlsti ani mezi pi'esládlými sedláky ani mezi filistrosními maloměšťáky. V odporu k idylle a k filistrositě shodují se Menzel naprosto se starší romantikou: v pojetí ženy liší se od ní úplně. V první polovici XIX. věku vystupuje v německém písemnictví dvojí protitht"tdný názor o ženě: Jeden" individualistický, propl'tjčující jí mravní i sociální uvolnění, zaručující jí vliv na záležitosti ducha i vei-ejnosti, činící ji sti'edem společenského života, vtiskující jí péro spisovatelské do ruky, má koi'eny v Goetheově názoru, ztělesněném i-adou skvělých postav ženských, vykvétá v romantice ženské, vydává stkvělé plody v salónech vzdělaných a krásných dam berlínských a stává se posléze dědictvím Mladého Německa. Druhý názor o inferioritě ženina citu, podi-ízeného superiornímu intellektu mužovu, jest konvenční: odkazuje ženu k i-ízení domácnosti a k výchově dětí: nabývá posvěcení Schillerem, jenž byl v lásce a v manželství typem filistra: prostupuje švábskou poesii inspirovanou rodinným štěstím wiirtemberských far. K němu pi-i myká se i Menzel, jenž má stejnou