26 ~aproti tomu vytvoi-il si Menzel typ francouzské povahy ze záštipln}'ch rysi'l běžn}'ch válkám osvobozovacím: toť fantom lživý a velmi konvenční, naivní a směšný, zjevující se jen zraki'lm zakaleným nenávistí a hlavě oklamané úzkoprsým moralismem. Podstatu francouzské kultury úíMenzel v smyslnosti, nevěi-e, materialismu, pohanství. literatura francouzská od veršovaných Artušovských románi'l až po Viktora Huga jest výrazem této nevěry a nemravnosti, znovu se valící módní vliv gallomanie jest rušivým fermentem vyrovnaného něrreckého národního života, národní jednoty, národní mravnosti. Proto odsoudil Menzel takřka celé německé písemnictví XVII. věku, proto kritisoval odmítavě \Vielanda, proto pronásledoval mladoněmecké pokolení, proto pojímal germánskou romantiku jako národní emancipaci od francouzského duševního jha. Boerne razil svi'tj epigrammatický titul »Af cllul der Frallzoscllfrcsscr« velmi pi-ípadně a správně. V otázce námc1ní chprakternosti dopliíuje Menzela romantika a epigona válek za osvobození Menzel spisovatel tendenční, Menzel programmatik a vei-ejny kritik, Menzel politický a společenský činitel. Nestačilo mu. sledoval-li v literatui'e s objektivitou historika, jakou měrou autoi-i v dílech svých vyslovují charakterní rysy německé: nestačilo mu hodnotiti je dle intensity této osobitosti národní. Chtěl od literatury bezprosti'-ední pi'lsobení na rozvoj a sesílení charakterních rysll národních v žIvotě: žádal si od ní pi-ímou účast na výchově povah pro veřejný život a pro politickou činnost. Literatura mu byla pouhým prostí-edkem výchovy vei-ejné, pouhou palaestrou života   jeho názor byl krajně tendenční. Jako pravý protiklad výlučného umělectví ranní romantiky znějí slova z první kapitoly jeho hlavního díla: »Budeme vvcházeti ze života, abychom se stále k němu vraceli; s touto nití Ariadninou doufáme se proplésti labyrinthem literatury. Ježto se stavíme ve svěžím pocitu života nad mrtvý svět literatury, bude nám museti tato otevi'íti veškerá svá tajemství, aniž by nás ukolébala do čarovného spánku. Pouze živý mi'lže jako Dante projíti světem stínl!. S tohoto volného hledis~a chceme literaturu nejprve v jejích vzájemných vztazích k životu, pak jako umělecké dílo pozorovati.« Ježto byl lV[enzel ki-esťansko-romantický reální politik, jemuž v pi-íkrém odporu k chabé a malé pi-ítomnosti jednalo se jednak o znovuzrození slavné poctivé germánské dávnověkosti, jednak o vytvoření silných, pevných a činorodých povah. kladl literatui'e dvojí úkol: dílem proniknouti s plným pochopením k jádrtt německé minu-losti. vzkJ-ísiti ji s plností života, odkrýti v ní skutečnou národní ve-