2- dové než učenecké, ztlstávají bez povšímnutí a bez odbytu. Pouze provincíální nový domov jest i dále .t\fenzelovi věren: ctí jej znovu parlamentní hodností, ohlíží se na jeho politické názory, kornatící vždy více v konservatIsmu velmi úzkoprsém a nesnášenlivém, pojímá vážné jeho spílání uraženého sebevědomí a dotčené pýchy. Poslézepi-ežív svou slávu takměi- o čtyřicet let, doživ se splnění mnohých svých politických pi'-áni a naprostého vyvrácení literárních svých odhadtI, umírá Menzel roku 1878 - a většina knih tohoto čtyřicetiletí leží dnes v knihovnách nečtena a v knihkupeckých magazinech nerozřezána. Z tohoto tak dlouhého života Menzelova jest dějinně významno pouze deset let: od r. 1825 d() r. 1835. Tehdy neredigoval Menzel jen časopis, zasahující mocně do rozvoje písemnictví. tehdy nenapsal jen svoje základní literárně kritické dílo, nýbrž tehdy promyslil a vyjádřil dtIrazně a bezohledně vtIdčí ideje doby, silně zachvívající jeho vlastním nitrem. Pro ideje ty zněla by nejstručnější formule asi takto: jest to polittcky a socialllě pojatá po:::dní romantika 7' interpretaci válck :::0 osvobozeni. :Menzel jest mluvčí romantiky. Vždy stál na straně romantikú proti racionalistúm, na straně mystiki'l proti »fysikanti\m«, na straně pi-írodní filosofie proti logická dialektice, na straně gotiky proti renaissanci. Když r. ]819 v Heidelberce, kde Menzel právě tehdy dlel, utkal se romantism před stavovaný Gorresem, Creuzerem, Arnimem !! Brentanem v prudké zásadní ptItce s rationalisty Vossem a Paulusem, přihlásil se Menzel podrobným polemickým spiskem »V oss und die Symbolik« k táboru romantiktI. ZtIstal jim věren, když »fysikanti« a racionalisté nabyli ve veí-ejnosti vrchu a vždy hlásil se k jejich mythologickvm, symbolickým theoriím c1ějinným a filosofickým. Schellinga pokládal vždy za největšího myslitele doby a stavěl jej vždy v kontrast k Hegelovi, jehož logickou přesnost nenáviděl. Gorres, Baader, Creuzer platili mu vždy za významné filosofy; Jakob Bohme požíval jeho zvláštní úcty. Ač protestant r\Jdem a vychováním, styky a přesvědčením, sympathisoval vždy s katolickým středověkem a s katolickou gotikou: vážil si organisace církevní i autority papežské: jen jesuitism nenáviděl, vida v něm princip racionalismu, který jej odváděl od většiny theologtl protestantských. Čistě romantický byl jeho kult krásna: bylo to krásno spíše hudební než plastické, spíše krásno barvy než linie, krásno prchavého dojmu, okamžité nálady, púvabného detailu, nikoliv krásno celistvé koncepce, organické jednoty, zákonné harmonie. Proto básníky jeho srdce byli Tieck a Jean Paul: umělci bez komposice a bez organičnosti, bez pevné kresby