17 ností, dle zásluh ducha' a dle povahy a mohli tak shromažcfovatl společnost skutečně vynikající. Majíce vedle pi-epychu životního i stálou potl-ebu pi;epychu kulturního, vítali u sebe se zálibou učence, umělce, spisovatele, žurnalisty. Jsouce sami zcela mladým a nov)"m útvarem společenským, volili rádi zástupce nových názori't myšlenkových a llových proudt"1 politických a volíce často se šťastným tušením dotud neznámé lidi zíti-ka, jevili se obratnými hráči na ·burse kulturní. Ženy stojící v popi-edí těchto společností, obmezených takměi'výlučně na Berlín, ovládaly je souladem duchaplného vtipu, společenské gracie, kosmopolitické povznešenosti nad pi-edsudky doby, konfesse politiky a vlastenectví. N ej sla vnéj ší a nejtypičtěj ší z těchto berlínských salonú, jež phjaly a dále rozvíjely moderní liberalismus a to nejen politický, salon Rahel Varnhagenové, j~st pro děj iny hnutí dt"lležit i z jiné pi-íčiny: tu nejpatrněj i ztélésněrío jest splynutí nového politického a literárního liberalismu jihoněmecké provenience se staršími svobodomyslnými snahami. Studujeme-Ii snahy tyto na obou charakteristických jejich nositelích Varnhagenovi von Ense a hraběti A. Piickler-Muskauovi, vidíme, že u nich organicky vyplývají ze světoobčanství a ze širokého společenského rozhledu vznešených aristokratú a významných diplomatú, z pohrdavé ironie příliš bystrých pozorovate1t"l rozmanité lidské komedie, ze stále potvrzovaného vědomí podmíněnosti a relativnosti všeho, z důsledného historismu, jemuž ani děj iny přítomnosti nejsou tajny. Ale tento aristokratický a skeptický liberalismus jest dalek každého bezprostředního činu, každého odhodlaného projevu vt"1le a nevyhýbaje se kompromissúm, dovede se vyrovnati bez vnitřního souhlasu i s vládou reakční i s poměry přežilými. V témže duševním prosti-edí doznal moderní liberalismus německý ještě dalšího obohacení a prohloubení. Kdežto romantikové se honosili svojí nejvlastnější filosofickou soustavou, vystavěnou a pak i pi;estavěnou Schellingem, kdežto války za osvobození nalezly filosofického mluvčího ve Fichteovi, nemohl se liberalism nikterak vykázati podobnou velkou vúdčí osobností tvúrčího myslitele. I pomohl si zvláštním duchaplným úskokem: přizpt"1sobil si nikoliv bez násilí a bez paradoxu právě onoho filosofického genia, k němuž jako k svému obhájci ve vyšší sféi-e dialektické odvolávali se také konservativní, legitimističtí, vládní odpt"trci liberalismu. Byl to sám Hegel, od r. r8 [..j. stkvělý sti-ed berlínské university a myšlenky, jenž po romantických vídmech polomystické filosofie Schellingovy pi-inesl pi-esnou, logickou, dúslednou stavbu dialektickou, objímající všecky 2