16 města rozkvetlého žurnalismu. 1:erlína musil nový směr úporně dobývati: jako kdysi romantika se právě tu sti-etla s krajním svým odpůrcem, s dogmatickým osvícenstvím, tak liberalism setkal se t\\~ s odporem konservativních, loyalních tradicí, s pruskou vládní soustavou a jejími vyznavači, s universitou zbudovanou v době čl v duchu národně historického romantismu, zbožného vlastenectví a klassicistského llovohumanismu, s organisovanou orthodoxií -- a musil právě tady sváděti svoje nejkrvavější zápasy. Když však několika nejvýznačnějším zástupcům nové politicl<é generace zdála se všecka německá města přiliš úzkoprsými, příliš maloměstskými, pi-íliš chauvinskými, zvolena byla od nich pi-ímo Pai-íž za sti-edisko, kde byly novodobé požaclavky naprosto splněny a kde moderní publicistice poskytnuto prosti-edí zvláště pi-ípadné. Kdežto se romantikové ph svých hojných návštěvách Paříže cítili v ní opuštěnými vyhnanci, bylo mladoněmeck}'m liberálům nad Seinou jako Antaiovi, když dotkl se matky země: tu byly jejich vzory, ztělesnění jejich veřejných tužeb, volný vzduch politický, svobodné poměry n:ábožensk~; bylo by nutno opsati celé nadšené výlevy Heineovy, kdyby měl býti náležitě vystižen přímo vášnivý poměr nové politiky a literatury k Paříži. Velká obchodní města přivedla hnutí v těsný styk s dvěma dů· ležitými činiteli společenskými, ktei-í vlivuplně zasáhli do dalšího jeho rozvoj e: s židovstvem a s literárními salony, seskupenými kolem vynikajících žen nového slohu životního. Opakuje-li Treitschke jízlivě Menzelovu přezdívku »Mladé Palestiny«, vrženou ve tvái- mladoněmeckému a literárnímu hnutí dvacátých let, jest jistě v neprávu a naprosto neudržitelný jest jeho tendenční výklad, jakoby mnoho z charakteru hnutí dalo se prostě vysvětliti »zahalením orientálského názoru světového a zděděné nenávisti ke ki-esťanství západoevropských forem«; ale nepopíratelno jest, že mnoho z kritické schopnosti, z ironického sklonu, ze záliby v přehodnocování mravních hodnot, z feuilletonistickéduchaplnosti, z dojmové" vznětlivosti, jak všecky rysy ty pozorujeme v celém hnutí, jest v těsné souvislosti s přijetím národních rysů židovských do německé kultury a literatury. Bylo by to nesporno, i kdyby oba duchovní vůdcové hnutí, Boerne a Heine nedávali důkazy tak nezvratné. Literární salony, ovládané moderními ženami, prostými tradičních před sudků a honosícími se neobyčejně širokým vzděláním, byly v příčinném vztahu s kulturním zmohutněním židovstva. Židovští bankéři, obchodníci, lékaři, kteří nebyli obtíženi závažím rodové tradice a pi-ežilé etikety, hodnotili jednotlivce pouze dle osobních vlast-