15 si legitimistická romantika libovala a jímž zdihodl1ovala i ospravedlňovala svoje služby absolutismu a reakci. Politická mezinárodnost svobodomyslníkú ostí-e se rýsovala od pangermánské soběstačnosti romantické, která živila svoje úzkoprsé vlastenectví stálým odvolávánim se na minulost dosti podrobně zkoumanou a na jakýsi druh mysticismu ra<;ového, často měnícího se v nesnášelivost. Leč základním rozdílem bylo vědomé a dúsledné občanství, hrdé a zmužilé měšťáctví nového směru, které odmítalo výlučný, uzavřený romantickýaristokratism; tlt stál posléze kollckti'l'ism s ote'lJ1~ellým hledím proti individuaiismu. Dosti obtížno jest popsati postupné šíi-ení liberalistických tendencí z německého jilm na sever, od států švábský'ch a franckých do Pruska; ph tom op#ovně se jeví splynuti starších svobodomyslných snah s nově organisovaným hnutím politickým. Liberalismus politickÝ' i literární vyhledal si jako kdysi romanti:::mus svoje města, která byla právě tak středisky činnosti jako ohnisky útoku a výboje - a tato města názoru svobodomyslného a písemnictvi mladoněmeckého posunují se postupně vždy více k severu. V rr)mantický-ch městech z pravidla převládala volná, otevřená svěží pi-íroda, mísící se bud' se starožitnou architekturou neb s pi-jvětivou vÝ'stavností, lesy a široké proudy i-ek šumívaly tu do stlumeného ruchu městského, malebná okolní krajina vábila tu k procházkám nekonečným a rozmanitým. Nyní hledána byla hlučná, chvatná, rozložitá velká města, kypící životem politickým a ruchem obchodním; města značných sociálních rozdílů a životních kontrastú, města, do nichž vnikal pi-íval cizinců a kde tvoi-eny hyly v bursách, v účtárnách, ve velkoobchodech, v diplomatických salonech a ve sněmovnách denně nové reality moderního života. Po romantických střediskách Jeně, Drážcl'anech, Heidelberku zmocňují se duchovního vedení Stuttgart, Frankfurt, Hamburk - a Pai-íž; Berlín měl právě tak těsné a zvláštní vztahy k liberální a mladoněmecké kultuře jako pi-ed tím k filosofii a. poesii romantické, Ve Stuttgartě to však nebyl m'alebný ráz města zelených návrší a úsměvných vinic, který lákal a shromažďoval zástupce nového směru, nýbrž byl to čilý ruch parlamentární a literární centralisace., zosobněné slavným nakladatelstvím Cottovým. Ve Frankfurtě a Hamburce cítili se svobodomyslníci zvláště doma: nebyla to města sídelní, postavená na loyalitě poddaných k panovníkovi, nebyla to města universitní, podrobená učené autoritě výlučně stavovské doktriny; nýbrž byla to města obchodnická, finanční, značně mezinárodní a prostá moralistních předsudkťl.