10 čl ve dvou rlIZl1}-ch fasích, takže ani historikové pragmatičtí často neposd-ehují vniti'ni souvislosti mezi nimi_ 1\ejprve vystoupilo hnutí lcgitimistické, vlastenecké, konservativní, orthodoxní, jež dle svého nejhlučnějšího vd-ejného projevu může se stručně charakterisovati jako 7'ál1~y ;.:a osz'oúo:::cní v širokém slova smyslu. Pozděj i vzniklo hnutí revoluční, kosmopolitické, pokrokové, nábožensky skeptické, jež jeví se úhrp.em jako polilický libcralism. Pi-i krajní různosťi prosti'ec1ki'l byl cíl pi-ece společný: smíi-iti filosofii, vědu, umění, literaturu s ži\-otcm a po&íditi je národnímu obrození a politickému sjednocení Německa. \! álky za osvobození neodehrály se naprosto jen na německých bojištích a nebyly nikterak pouhou záležitostí národní obrany, nýbi"Ž byly vybojovány i v ústavním zřízení" '.'e v}'chově, ve filosofii a v literatu!'e a to nejen proti Napoleonovi a proti principu tranc{"luzské revoluce, jejž zastupoval Napoleon, nýbrž i proti skeptickému osvícenství na jedné a uměleckému aestheticismu na straně druhé_ V ústavním životě pruského státu jeví se veliké hnutí osvobozovací v rozhodných a pronikavý-ch reformách značených jménem Steinovým a HardenbergovÝl1l, jež směi\walv k zlidovění a znárodnění politického života, stavíce se tak vědomě a účelně proti zásadám Bedřichm-a státu absolutistického a exklusívního; lze v nich viděti spíše ústupky ic1eím francouzské revoluce než protiváhu proti ní. Ve vý-chově zjev ila se tatáž snaha po zlidovění škol:' phklonotl k methodám Pestalozziho, jež blahodárně zasáhly do rozvoje nižšího školství: o obrození a prohloubení vyššího studia pokusil se klassicism, sledující aesthetickcmravní tendence Schillerovy a pojímající vzdělání v· antice ve sto~)ách klassické filologie, povznešené F. A. \Volffem ¸ toť vlastní obsah novohumanismu, vytvořeného jmenovitě Vilémem Humboldtem, jenž dovedl zachovati rovnováhu mezi všeobecně liclskou klllturou a mravními potj'ebami národa. V skutku velkolepě byly války za osvobození vyjádřeny filosoficky kovovou postavou myslitele Fichte3, stojící na žulovém podstavci charakteru. Pro čiI'e spekulativní filosofii Kantovu, dospívající namnoze k neg-ativním a destruktivním závěrllln kritickým, existoval jen člověk myšlenky a všeobecného mravního zákona; pro idealism Fichtetlv. který se inspirovai ncméně tísní doby než Qllsledností exaktního myšlení, byl tu i člověk živé vl11e, bezprosti'edního činu, konkretní mravní povinnosti. zodpovědné nejen vyeskamotovanému kategorickému imperativu jednotlivcovu, n}-brž ~elé společnosti, celému núrodu. Velikost mt1;~llého a národního činu Fichteova nespočívú v tom, že dovedl