ÚVOD. CHARAKTER DOBY. REAKCE PROTI ROMANTICKÁ. Těžké politické a národní pohromy v Kěmecku roku r806 zati-ásly mocné veřejným svědomím doby a probudily je. Všickni hlubší duchové, ať stáli ve službách politické a společenské akce, ať pracovali o umělecké a vědecké kultuře, zamyslili se nad pi-íčinou národního pádu a úsilovně hledali prosti-edky záchrany a obrody. A tu bylo všeobecně zjištěno, že vítězná vojska Napoleonova porazila v krvavých bitvách vlastně dvojí myšlenkový útvar, ovládající Německo a jmenovitě Prusko: jednak politický a státnický friedericianism, spočivající na osvícenství a utilitái-ství XVIII. věku, jednak krajní aestheticism, vypěstěný literaturou klassickou a romantickou. Napraviti prvé bylo úkolem politiki\a státníkt"!, vyrovnati druhé bylo úkolem literatury. Téměř pú1 století přemýšlelo německé písemnictv,í o složitém tomto poslání, doplňujíc, prohlubujíc a obměľíujíc je: všecek rozvoj německé literatury od r. r806 do r. r848 s rllznými svými etapami, s různými odstíny svých škol vzájemně se potírajících nesen jest touto mohutnou vlnou hnutí národně, politicky a mravně obrodného. N a rozhraní XVIII. a XIX. století pronikl v německém písemnictví vyšších cílll a vyšších uměleck}Th prostředkll taHka veskrze směr krajně aesthetický, obětující život umění, čin snu, vtlli fantasii, dobovou pravdu exotické fikci. Dobyv po prtlpravn)'ch, právě tak zmužilých jako zmatených půtkách období »Sturm und Drang« konečného vítězství neohroženým bojem výmarských »Xenií« a bezohlednými útoky ranně romantické kritiky revisionistické. zatlačil osvícenskou teleologii, občanskou morálku, rozumácký utilitarism, vtiskující ráz literatui-e XVIII. věku. V prvních sv}'ch fasích nebyl naprosto tak výlučný a pí-íkrý jako později. Vepiat u evolucionisty