tickou a kritickou praksí; všichni se zasloužili také jako tvůrci kritického názvosloví. Ale tyto snahy ztrácely se a posléze úplně zmizely v životním jejich úkole vědeckém. Též následovníci jejich zásad v době vlastenecké romantiky, Fr. L. Čel a k o v s ký, J. K. Chm e len s k ý, J. J. Lan g e r a J. K. Tyl, pracovali v kritice slovesné pouze příležitostně, a,však čistotu jejiéh kritického soudu kalily jednak tendenční zájmy národně utilitární, jednak konservativnost zavírající se umíněně novým proudům uměleckým; vady tyto vystupI'lOval později střízlivý J a k u b M a I ý, jenž posuzovatelství prováděl takřka odbornicky. . Nový vzduch do české kritiky literární přinesl nedlouho před převratn)'ffi rokem 1848 prudký kritický a polemický temperament K a r I a H a v I í č k a B ol' o V s k é h o, jenž se přiznával zásadně sice také k estetickému dogmatismu, ale v praksi volil častěji stanoviska národně výchovná; sila jeho spočívala v břitkosti rozbor'll, ve slohové názornosti a v ohnivém vystupování pohříchu i Havlíček opustil kritiku příliš záhy. Sou(~ll,sně přihlásilo se nové pojetí studia literárního, metoda dějepisně genetická přihlížející bedlivě k souvislosti světové a zjemňující vnímavost i. chápavost; o to má zásluhu kromě zlomkovitého a nedůsledného K a r I a S a b i n y hlavně učený V á c I a v fl.( N e b e s k ý. Jeho činnost byla dlouho protivahou kritického novinářství mladé literární školy let šedesátých, vedené Jan e mNe· rud o u a proniknuté skutečným kritickým pojetím. Tato skupina "Májová", v níž se jako zpravodajové literární a divadeolní kromě Nerudy osvědčili též Vítězslav Hálek a Gustav Pfleger M o I' a v s k ý, neměla pevných krll,sovědných zásad