diska budoucnosti, která nebude znáti osobních zřetelů, společenských ohledů a časových zájmů. Mravní úsilí o spravedlnost, jež ovládá a řídí spontanní hnutí kritikovy lásky i jeho odporu, subjektivní projevy jeho sympatie a nesouhlasy, patří ke karakterním předpokladům povoláni kritického; zde přemáhá, často s velkým etickým napětím, kritik své osobní já ve prospěch vyššího nadosobního poznání a usuzováni. Z této bolestné opravdovosti kritikova názoru a soudu vyvěrá vážná z o d p o věd n o s t jeho poslání: kritik stojí celou svou bytostí za každým svým zdůvodněným tvrzením a jest vždy odhodlán nejen je obhájiti, nýbrž i vyvoditi z něho veškeré důsledky, nejdeť o hru neb zábavu, o nápad neb rozmar, nýbrž o nutný výraz prohloubeného přesvědčeni. Bylo by ovšem prostoduchou bláhovosti žádati po kritiku, aby nikdy v ničem neměnil svých názorů, úsudků a formulací; znamenalo by to odsuzovati jej k myšlenkové stagnaci a upíra ti mu právo k vývoji. Ve světě ideovém rušeno jest vždy poznání nižší poznáním vyšším, a ten, kdo pronáší své soudy veřejně, nesmí váhati, aby sdělil s veřejností, dospěl-Ii na základě vážných důvodů k názorům novým, třebas tyto se -nvříčily dřívějšímu jeho nazírání - ale vždy předpokládáme mravní opravdovost i vnitřní zdůvodnění takových kritických projevů. Vnějším výrazem karakternosti kritické jest, že kritik posudky své podpisuje plným jménem, neboť a n ony mno s t pokládá se obecně za pokus ukrýti svou osobnost a zbaviti projev svůj závaznosti, sebe pak sama odpovědnosti. Vážný kritik vítá každou příležitost, aby se k názoru svému osobně přihlásil a aby nesl všecky jeho důsledky stejně myšlenkové jako mravní a společenské a proto plným jménem 6z