referenta, neb dokonce v rubrice.recensní prováděti nechutnou a nedůstojnou politiku insertní. Casopisy po výtce beletristické chovají se ke kritíce způsobcm různým: v době tvoření se škol a pronikání nových proudů zpravidla spolupracují svorně kritikové s básníky, později poměr ochládá, a místo kritického soudu doprovázívá básně a krásnou prósu přátelsky bezbarvé referování. Ale právě časopisy tohoto druhu měly často významné místo v dějinách kritiky: romantický "Globe" a protinaturalistický "Mercure de Francc" vc Francii, orgán prvních romantiků "Athenaeum" a revue mladého naturalismu "Freie Buhne" v Německu, oba časopisy liberálních realistů ruských "Otečestvennyja zúpiski" a "Sovremennik" jsou proslulými doklady. Každá vážná rcvue pěstuje také kritiku literární, ale obyčejně zbavenou aktuální pHchuti, vedenou spíše akademícky a dbající jakéhosi odstupu; hlubší karakteristiky spisovatelů a důkladnější rozbor teorií kritických se hodí tam nejlépe. Pokusy o vytvoření velikých kritických orgánú, které by podávaly soustavnč rozbor prodl1kce celé a ncobmezovaly se na jedinou skupinu kritickou, opakovaly se opětovně, alc zdařily sc dokonale jen v oboru písemnictví vědeckého; z nich uvedeny buďte alespoú londýnské "Athenaeum", berlínské "Das literarische Echo" a nellpolská "Critica".