hněvivého rozhorlení míchá divoký humor a bujné veselí, sleduje cil vyšší. Neútočí pouze na nepřátelské jednotlivce, s nimiž ocitl se ve sporu, nýbrž na celý literární a kulturní typ, jimi představovaný - a touto typisací liší se od pouhé invektivy stejně jako se liší satira od pomluvy. Polemik takový napadá typy kulturně nezdravé a vývojově nebezpečné a tím napomáhá, aby pronikl typ vyšší a dokonalejší; takto bývá polemika orgánem nejen slovesného, ale i národně vzdělanostního rozvoje. Období mocného myšlenkového napětí, kdy staré, odumřelé útvary se lámou, aby ustoupily novým proudům, bývají vždy provázena srážkami kriticko-polemickými, a velmi zhusta dává budoucnost za pravdu těm zápasníkům, jejichž projevy urážely současníky dravostí útoků; ale ze zápasů samých, občerstvujících a omlazujících literaturu, přecházejí do živého statku slovesného pouze nečetná díla, formově dokonalá. Z mistrů typické polemiky literárně kulturní, kteří, hájíce věci vývojově dobré, zároveň vytvořili kusy klasické a posud živé, buďtež uvedeni: Angličané Swift, Carlyle a Shaw, Francouzi Voltaire, Zola a Barres, Němei Lessing, Heine a Nietzsche, mezi Čechy Havlíček, Neruda, Machar a Šalda. Literární kritika užívá zpravidla n o v i n á ř s k é a ě a s o p i sec k é t r i b u n y, aby působila pokud možno rychle; teprve dodatečně bývají kritické stati sbírány a vydávány knižně. Velké denní listy pojímají u všech kulturních národů literární zpravodajství do svého rámce: ve feuilletonu otiskují články o významnějších knihách, příležitostné karakteristiky spisovatelů .rHtomností a minulosti; drobnější posudky uveřejřlUjí"'e zvláštních přílohách; kromě toho otevirají ochotně své sloupce kritické diskusi. Deník, v jehož redakci nezascdá jediný literární kritik, nemá práva nazývati se kulturním orgánem, ale rovněž neměla by politická správa listu činiti nátlak na úsudek svého slovesného 55