prokázal, že jest mistrem obého druhu umění kritického: viděl svět umění vždy bohatěji než umělci sami a vkládal do děl básnických, výtvarných a hudebních tajemství, o nichž se jejich tvůrcům namnoze ani nesnilo. Lit e r a t u I' a. Kromě pHslušných kapitol v Karáskových "Chimerických výpravách", jež samy jsou výmluvnou apologií kritického ímpressionismu (o Francovi a Lemai1rovi) , v Rodových Mravních názorech (o Renanovi a Lemaitrovi) a v Bourgctových Studiích ze současné psychologie (o Renanovi): Jar. Vrchlický, Diletantism v nové literatur'e (v Nových studiích a podobiznách, Praha 1897); Lemaitre, Les Contemporains (hl. 1. svazek o Renanovi a Brunetierovi a 3. sv. o Bourgetovi). O Renanovi: V. Kalina, Haclostný skeptik v "Osvčtě" 1893; G. Paris, Penseur" et poHes, Paříž 1896; E. Platzhoff Lejeune, E. Renan, Lipsko 1900. ° Lemaitrovi: Edv. Przewóski, J. Lemaitre, Kritik impressionista, přel. J. J. Sinica v Lit. listech,," 1889 a F. X. Šalda ve "Vol. Směrech" 1907, str. 273. O A. Francovi: R. le Brun, A. France, Paříž 190r.; Jiří Brandes, G. France, Berlín 1906. O Arnoldu a W. Paterovi: Saintsburyho History of Criticism, sv. III. 515--536, 544-551; Leon Kellner, Die englische Literatur im Zeitalter der Konigin Viktoria, Lipsko 1909, 376-384, 511-517: o Arnoldovi Saintsburyho monografii, Londýn 1897, o Patcrovi monografii Bensonovu, Londýn 1906; o Wildovi W. Hamilton, The Aesthetie Movement in England, Londýn 1882 a Heclv. Lachmann, O. Wilde, Berlín 1905. 45