tranúouzský kuh výrazové jasnosti, úmerného podání, rozumové gracie; v tom ve všem jest dědicem domácího klasicismu, jak patrno i z jeho odmítavého stanoviska k RousiiMlauovi a romantice i z jeho rozhodného odporu proti severským vlivům ve Francikoncem XIX. věku. Anglická kritika v druhé polovici stole ti XIX. překonává - v patrné reakci proti Carlylovi a Ruskino vi - stanoviska moralistní a dopracovavší se umělecké svéprávnosti, dochází posléze pojetí, jež není vzdáleno francouzského impressionismu, ač rozdil národních temperamentů při tom proniká. Velký pedagog, jemný myslitel náboženský a prostřední epigon v básnictví Mat t h e w Ar n o I d (18221888), jenž přednášel literaturu v Oxfordč, působil v kritice osvobodivě. Měl široký okruh zájmů: vykládal Homera, studoval kulturu keltskou, upozorňoval na básnictví východní a neustával překonávati ostrovní uzavřenost slovesnosti anglické soustavným zřetelem k Francii a Německu. Věřil, že světovým rozhledem po vrcholech ducha básnického i filosofického dospěje k pravé kultuře, t. j. k souladnému rozvití všech stránek povahy lidské a k lahodě i k jasnosti, jak sluly životní ideály tohoto ducha uhlazeného a odstíněného. Eklekticky toužil po klasičnosti ve smyslu antickém, bylať mu souznačna s dokonalým mistrovstvím. To vyložil v pestré řadě kritických stati, "Essays in Criticism" (1865 a 1880, 2 sv.), jež zahájil úvahou o zásadách moderního kriti'cismE; důmyslně a rozhodně hájí tu autonomie literárního soudu yůči veškerým zřetelům praktickým, doporoučí nestrannost a neodvislost kritikovu, ale především žádá důkladnou znalost světových literatur v jejich velkýgh zástupcích. Mnohem dále postoupil jiný'