pro oprávněnost různých stanovisek myglenkových i mravnich ochromil vůli k rozhodnému tvrzení a k jednoznačnému přisvědčení neh odmltnuti. Takto impressionism v kritice jest průvodním zjevem širšího kulturnlho proudu, zvaného d i let a n t i sm e m, jenž za vůdcovství Renanova v poslední čtvrti XIX. věku ovládal mnohé vzdělanee francouzské. D i let a n t i s m j e s t s c hop n o s t obr a z· n o s t i v ž I vat. i s e p o s tup n ě s esy mpatÍi a s plným pochopenlm v rozu m o v ý, cit o v Ý a mra v niž i v o t r ů zn Ý c h k u 1 tur, dob a n á rod ů, ale jen d o č a sně a t a k, ž e ž á d n é z t ě c h t o for e mne odd á vám e s e v Ý ] u č n ě; II tál é t o t o o b měň o v á n I s v é h o byt í pod n ikáme z rozkošnické touhy žíti vedle sebe a za sehou několikeronásohným ž i v o t e mj a v š a k z á r o v e ň z h o I e s t n é h o p o zná n I, žen e I z e p o s t i h n o u tip I n o s ti s k u teč n o s t i jed i n o u for m u I i. Diletantismem vyvrcholilo několik duchovních proudů XIX. století: důsledný historism, jenž z naukové potřehy snažil se por5zuměti různým kulturám a vyložiti je z nich samých; těkavý eklekticism, který, nemaje pevné podstaty vlastní, skládal si názor ze zlomků vyhraných soustav cizích; romantický exotism, prchající z přítomnosti do místní a časové dálky a hledajlcí tam zapomenuti. V jádře však diletantism a s ním kritický impressionism temení z holestné hrůzy agnosticismu, již Renan uměl ukrývati úsměvnou maskou resignace: nemohu-Ii silou své osohnosti a prostředky, jež mně poskytuje má doba, dobrati se pevné jistoty a rozhodné pravdy, co mně zbývá, než tázati se, jak pravdu tu hledali přede mnou duchové a věkové jinl, 39