jsou jen umělými abstrakcemi, a i u umělců, v nichž i bystřejší pozorovatel.laik uhodne kmenovou svéráznost (Čelakovský, Němcová, Neruda), jest přenesnadno vymeziti, v čem spočívá originálnost jich tvoření; ulpíváme tu na pouhých dohadech, na nichž skutečné kritiky budova ti nelze. Vidouce nejistotu těchto tří zřetelů, tendenčního, látkového a formálního, někteří kritikové poslední doby - ve zřejmé souvislosti s moralistní kritikou biologicky vývojovou ,,- hledají měřítko národnosti slovesných děl v stupni jejich síly k a r a k t e r ot vor n é, t. j. tím větší cenu má kniha pro národ, čím mocněji prospívá jeho životním hodnotám. Básník dílem svým národa nezpodobuje, nýbrž jej vychovává a obrozuje; netvoří z jeho uzavřené minulosti, nýbrž pro jeho lepší budoucnost; umělecky vede ke karakternosti, hrdinství, velkodušnosti. Toho dosahuje nikoliv tendenčním horlením, nýbrž tím, že vztyčuje kladné typy prosycené sice pravdou skutečnosti, ale nesoucí ve své hrudi slib lepších zítřků. Kritik tyto typy v básnických dílech hledá a vykládá, zprostředkuje tak mezi básníkem, který velkou postavou podal "dramatisaci národní naději", a mezi čtenářem, jenž má býti vychován pro plnění naděje té. Hlásíc se o podíl na výchově národní, kritika za· chovávala vždy tyto zásady a obdobně rozebírá vala v záporné oblasti přísně typy, v nichž byly soustředěny karakterní nectnosti, ohrožující zdárný vývoj národních sil. V 30. a 40. letech XIX. věku pomáhala slovesná kritika při osvobozování z mrtvé tísně restaurační a usilovně konala tuto kulturně politickou úlohu účtujíc s typem romantickým. Ten došel v Anglii vyvrcholení v sobeckém a titanském indivi-