Z těchto předpokladů vyšel ve své radikální kritice všeho moderního umění Tolstoj, jenž posud nejdůsledněji vytkl stanovisko náboženské kritiky velkého slohu. Žádá, aby uměni bylo v naprosté shodě se světovým názorem celé společnosti a to nejen privilegovaných vrstev, nýbrž veškerého lidu, z něhož má vycházeti i k němuž se vraceti, jsouc srozumitelné. Vrcholem tohoto světového názoru jest ideál náboženský: ten básník jest skutečně veliký, jehož díla zobrazuji nejvyšší náboženský ideál své doby způsobem všeobecně přístupným a jenž svými výtvory přispívá k pronikáni tohoto ideálu. Tolstoj zastřel sám poněkud svou koncepci umění hromadně lido· vého a nábožensky idealistního bezuzdným odsudkem moderní umělecké tvorby. Novodobá společnost nadobro pozbyla úplné harmonie umění a náboženství, vědy a mravnosti, kterou Tolstoj předpokládá; vedle konfliktů vědy a náboženství jsou pro naši dobu stejně příznačny konflikty mezi uměním a náboženstvím, uměním a mravností, při nichž umění a zvláště básnictví zastupují zpravidla živel pokrokově vývojový, mravnost a náboženství prvek tradičně konservativní. Osvícená náboženská kritika v literatuře nebude řešiti sporů těch tím, že by podřizovala umění tradicím positivniho náboženství, ani tím, že by v pohodlných kompromisech spory ty vyrovnávala. Naopak. Bude si vždy vědoma že právě tyto spory, ač bolestné, jsou školou statečnosti ducha moderního a uvědomí si, že často v dne básnickém, zdánlivě protináboženském, skrývá se tucha náboženskosti hlubší, než jakou zastávají vyznavači věr positivních. Při tom kritik náboženský s hrdostí bude usilovati, aby v poesii náboženských hodnot hledal a nedopouštěl, aby básnictví se ocitalo ve vyprahlém po·