současníků ke klasickému století XVII., v němž nalézal naplnění svých ideálů: vládu "obecných ideí" náboženských a mravních, podřízenost jednotlivce společnosti, převahu nadosobního objektivismu, čistotu a ryzost uměleckýéh genrů. Věk XVII. Brunetiere netoliko miloval, ale též znal až do nejskrytějších kořenů a nejjemnějších vláken. Byl vůbec literárně historickým odborníkem široké učenosti a vybraného vkusu, myslitelem velké abstraktní schopnosti, pracovníkem neúnavn)'m a solidním - i mohl jeho důsledný tradicionalism, jenž obnovoval staré národní ideály francouzsKé, spoléhati na svou výzbroj. Brunetiere byl kritik velmi útočný, a hlavně naturalism v románě, soudobé písemnictví rozkošnické a diletantní, jakož i běžný protináboženský liberalism zakusily často ostří šípů bojovníka zachmuřeného a pesimistického. Takto přispěl podstatně k idealistické obnově ve Francii. Jako kritický myslitel vyšel vlastně od Tainova evolucionismu, v jehož duchu přenášíval přírodovědecká hlediska do literatury, ale stále se překláněl k doktrinářské a spiritualistické kritice rázu Nisardova, takže posléze ve snaze () kritiku objektivní zvolil za literární měřítka zásady náboženské a mravnostní. Důraz položený na soud čí funkci v kritice, důslednost, s níž v literatuře hledal především činitele literární, váha vyhraněné osobnosti, stojíCí cele za dílem a soud.em proti všemu {lkoli - to vše zaručuje Brunetierovi trvalý význam a činí jej v dějinách auktoritou, . jakou byl za života profesor "školy normální", redaktor "Revue des deux Mondes" a člen Akademie francouzské. Z přečetných Brunetierových děl stojí v popředí spisy soustavné "Évolution de la critique depuis la Renaissance a nos jours" (1890, kniha tato byla výtečným pramenem 73