toho se zmocní takto zor dušeznalcův a estetikův. Ale zažitek básníkův nezrcadlí se pouze y onom hlavním motivu, nýbrž proniká i do osnovy dějové, do karakteristiky osob, do dialogu, ano též do výrazové stránky díla, intuice kritikova odhaluje jemné tyto vztahy, arciť často brzděna opatrností, která varuje před ukvapeným ztotožňováním modelů a z nich přetvořených fiktivních postav. Tato psychologie básnického tvořeni stejně jako Brunetierův výklad slovesného děni ryzími příčinami literárními značí vědomou reakci proti materialismu. a hromadnosti Tainovy kritiky sociologické, leč nikterak neprohlašují jejích hledisek za úplně bezvýznamná. Naopak. Brunetiere uznává výslovně, že troji součinitelé Tainem vytčení působí přeměnu genrů literárních, Dilthey pak zcela určitě vykládá, kterak povahu básníkovu a jeho prazkušenost odtud temenici určuji vlivy sociální, politické a kulturní; v klasických čtyřech essayích o Goethovi, Lessingovi, Novalisovi a Holderlinovi, kde zásady své kritické psychologie proměnil v praksi, velkými a skladnými rysy zpodobil národní, dobové a společenské poměry, z nichž auktoři jeho vyrostli. Cíl reakce této, přirozené odklonem od dějinného materialismu, spočíval v úsilí, aby průvodní podmínky dění literárního nebyly považovány za jeho vlastní prapříčiny. Fe rdi na n d Br u n e ti e r e (1849-1906) od· lišoval se mohutně a příkře od všech kritiků svého okolí a své doby. Byl spíše řečník, polemik a mravokárce než umělecký duch jemné vní.mavosti smyslové. Vše, co v slovesných dílech ok~zluje a vzbuzuje rozkoš, bylo cizí jeho povaze filosofické a moralistní. Uměni osobního, individualistického a egoistického nenáviděl z té duše a chladně se odvracel od svých