rárni Ferdinand Brunetiere; německý filosof a historik myšlenkového vývoje evropského Vilém Dilthey vyjádřil nejpřesněji zásady této psychologie básnické; myšlenky obou samostatně pojal a plohloubil vlašský krasovědec Benedikt Croce - neni dojista náhodou, že se těchto tří myslitelů zhusta dovolává idealism současný. Pozorujeme-li vývoj literárni tak, že pI'ihližime předevšim k jeho vnitřni zákonnosti, neujde nám velmi těsná přičinná spojitost děl s love s n Ý c h; moc něj i než p o měr y s o c i á I n i, k u I tur n i a p o I i ti c k é P ůs o b i n a k n i h u o pět k n i h a, a s p i s 0vatel jest zavázán jinému spisovat e I i mno h e m v i cen e ž s v é m u pro'; s tře d i, . s véd obě, s v é m u pIe m e n il; na tomto poznatku tak samozřejmém a přece často podceňovaném z!lkládá se sám princip všeho vývojeslovi literárniho. Taine naznačil tuto zásadu teoreticky, byť zběžně, mluvě o t. zv. momentu jako třetim součiniteli společenského děni a ukázal též, že tento vliv knihy na knihu, spisovatele na spisovatele se jevi nejen nápodobou a kopii, nýbrž i přímou reakcí, vyvěrající ze -snahy po naprostém odlišení; avš1"k v praksi Taine takměř nedbal těchto zřetelův. "Vliv takový možno zjišťovati mezi příslušníky téže doby, nejsilněji v působení učitelově na slovesné žáky; stejně důležito jest povšimnouti si, ~" ... s.Ei~Qyatelé a díla generaM jedné zasáhli dQ "ýV9j8 lipiliQlllltelů.a děl"~ následujícího, při čemž namnoze proniká zákon reakce; sem patří však též vliv literatury na lit~rat.!!!:~~a tak přihlaš~re--se'-mrs-tolit-erá~nih~' llěJepIšu l\.árodně ohraničeného metoda literatury srovnávacíJ! Dějiny naší poesie nemohou se vyhnouti