Pri)titIa,k pr0ti sf!)iielfbgirzké kriti~. Kritika sociologická, Jejíž domovskou půdou jest vědecký positivism, pojímá velmi široce tlum pod. mínek a příčin slovesného dění. Ale vyčerpávajíc podmínky a příčiny zevnější, opomíjí namnoze pod. mínky a příčiny vnitřní, neboť hledí stále na literaturu jen jako na znak a na dokument. Při tom unikají positivistické sociologii literární dva zjevy Ivelmi podstatné ~ pro pochopení lil ovesného vývoje vysoce důležité. Lkiteratur~ n~ní Ttoliko joučástkou ;společenského,&rganismu, ~ybrž má život svéprávný, I- řízený zákony vlastními a vyžadující výkladu auto nomního: proto samostatná věda literární vzpírá se mechanickému přenášení postupu sociologického do s,vého oboru. Tvoření básnické samo jest především výrazem činnosti individuální a nikoliv hromadné: býti umělcem značí odlišovati se od společenského průměru a ne splývati s ním; proto psychologie básnické tvorby odmítá kolektivistický~němž není místa ani pro výjimečné osobnosti, jakými jsou právě básničtí tvůrci, ani pro jedinečný proces, z něhož se rodí dílo umělecké. Z těchto dvou táborů, jednak z odborné družiny literárních historiků, jednak ze středu filosoficky založených psychologů umění hlásí se reakce proti kritice sociologické. Onu skupinu představuje nejmohutněji francouzský dějepisec lite 66