Směr kritiky sociologické jest téměř souznačný s osobnosti jejiho tvůrce Hip o ly ta T a i n a (1828-1893), jeIl~náleži k nejpřednějšimkrifiKiím-všech dob avšech národů. Taine, duch neobyčejné šiře, pojimal kritiku literárni a uměleckou jakožto součástku veliké soustavy, kterou miniI obsáhnouti celý svět jevů kultury mravni a duchovni, ale v tom spočivala jeho dobová svéráznost, že právě sem vnášel metody a zákony přirodovědecké. Pro svou estetiku či spiše sociologii literárni zbudoval Taine základy filosofické; jeť myslitelem velmi původnim, jenž slu~uie .. psy_chologii a fysiologii a. docházi k. důslednému sensualismu, vyvQzujicimu eeloudúševnUii1nost ze.s.rJ.1yslových počitků; filosofa vždy projevuJe mocnou schopnosti abstrakce a neúnavnou tvořivostí pojmů obecných. Naznačiv v monografiich o La Fontainovi (1853) a Titu Liviovi (1856) cesty, jimiž se mini bráti v sociologickém determinismu literatury, Taine vytvořil prvni klasické dilo své slovesné sociologie v "Dějinách literatury anglické" (1864, překlad prvnich 3 dilů O. Sýkorou 1902 a 1910), dvojnásobně památné: v úvodě byla vyložena soustavně teorie, kterou na vývoji celého pIsemnictvi anglického kritik důmyslně provádi, vykládaje národni vzdělanost z rasy, prostředi a doby. O krok dále postoupil ve "Filosofii umě ni" (1865-1869, úhrnně 1881, kusy přeložil již 1873 M. Tyrš, celek 1897 O. Sýkora), rozbor to renaissančniho uměni v Italii, plastiky řecké a mamstvi holandského; ne ni tu jen popis a výklad historicko-sociologický, ale i soud krasovědně morálni. Ve všech kritických dilech Tainových převládá bohatstvI podrobně vysledovaných dokumentů, názorná malba prouděni civilisačniho, směle provedená dedukce a důsledný determinism. Dobu, národ, pro-