hům věnuje sociologický kritik pozornost zvláštní, a právě v tomto ohledu domyšlen byl Tainův neobyčejně plodný princip t. zv. momentu všestranně; rozvedením Tainovy myšlenky jsou vědecké úvahy o tradici v literatuře a v literárních generacích jakožto složkách slovesného vývoje. TJ'_lLdi.~ Lmyslíme poměr spisovatele, jeho školy a doby k předchůdcům, buď to poměr pokračování a nápodobynebo pomkuvědomělé reakce neb přímého nepřát.ebtví. Při výkladě vývoječeskéhcLpLsemnictví v prvnLp9IQyici:XI:X. věku nelze se vyhnouti zásadním otázkám: Co přijali naši vlastenečtí romantikové od českého osvíeenství? Kde pokračovali soustavně v jeho díle učeneckém a buditelském a kde se postavili proti němu? Na kterých hotových základech poznání jazykového a historického z XVIII. století budovali a v kterých metodách byli zcela samostatni? Kdy nadešly názorové srážky a čím se vyrovnaly? Které z ideí racionalistických nabyly úplně nové podoby v pojetí romantickém? Přesný rozbor těchto vztahů celé skupiny k tradici a k předchůdcům - a rozboru takového podejme se kritik ovšem i při jednotlivém auktoru - přivádí k důležitému literárně historickému pcimll gen er a c e. Bylo správně řečeno, že literaturu spíše než jednotlivci, než školy, než skupiny kmenové a místní vytvářejí generace současné. Genera.cIt:():i;umíme všecky vrstevníky, kteří vyšli ze stejných společenských, politických a JlOspodářských poměrů a kteři~e p~oto vyznačují příbuzným vzděláním, názorem světovým, mravním a uměleckým. Za sto let vystoupí vždy asi tři i čtyři generace; čím duševní život bohatší, tím střídání generací rychlejší; vedle sebe žijí vždy asi generace tři: pokolení odumírající, pokolení vládnoucí a pokolení 60