jest ve svém vývoji rozhodně silným podílem, jejž v naši moderni kultuře maji ženy, od té doby, co v lite· raturu zasahuje velké společenské hnuti, ženina emancipace. Ner~dou a o pokoleni později J. S. Macharem vstupuji do naši poesie .po prvé synové -tUdy--.pr.olet~ř_llké a zahajujinovÝllměr: odpor k tradici, úctu k drsné skutečnosti, dravou kritiku ustáleného společenského zřizeni: nebylo by tu nemístno mluviti o literatuře pátého stavu. Jiný proud se přivalil, když se v literatuře, vytvářené dotud téměř výlučně odchovanci humanistických škol, přihJásili spisov.atdévl;děl.ll.ni_tec_~!licky; stači vysloviti jména Jal,iuba.t\rbesa, M. A. Šimáčka neb F. X. Svobody, aby vysvitl rozdlživotniho pojetí i psychologického podání, a aby ob· jasněno bylo pronikáni nové vládnoucí vrstvy společenské, techniků a mechanikův. Ještě dřive než vysloven byl v kritice požadavek. aby sledován byl v I i v p o I i t i c k é hop r os tře d i, bylo dovozováno, jak politické názory přispiva'fi k vytváření literatury; byl to úhelný kámen slovesné kritiky v politicky zaujatém obdobi mezi dvěma revolucemi 1830-1848. Pisemnictvi oné periody bylo v přikrém protikladu k předchozí době reakčni, právě jako ve Francii umě ni vzniklé za Velké revoluce venkoncem se lišilo od výtvoru z časů neobmezené monarchie. Stejně u nás: vývoj naší novodobé slovesnosti má své pozadí politické; po násilné tišině předbřeznové následuje kvas a ruch revoluční, po něm mdloba údobí reakčního, nový rozkvět ústavního liberalismu atd. Mluvě o politickém prostředí, nemíni však sociologický kritik úhrn názorů politických, hlásaných v dílech slovesných, nýbrž chce ukázati, jak politické poměry podmiňovaly karakter písemnictví a nenechá bez povšimnuti, zda od pol~ 58