livých kmenů. U nás mluvívá se nikoliv neprávem o vyhraněné povaze jihočeské, a její odlesk jeví se v písemnictví, vytvořeném syny jihočeského plemene. To možno sledovati až do českého středověku: počátkové naší reformace, Tomáš ze Štítného, Jan Hus, Jan Žižka, Petr Chelčický, pocházeli z jiŽních Čech, a že v plemeni tom zachoval se i po stoletích silný zájem o náboženské hloubání, dokazují v době n.!:j~o~ěj~ísynové téhož kraje Otokar ~řeB.Qe. a František. Bílek. V tomto případě stojí kritik sociologický na půdě dosti pevné; můžeť pozorovati trvalé rysy kmenové v průběhu celého půltisíciletí a narl to může odlišiti právě z českého náboženského myšlení to, co přinesli věnem synové kmenů jiných. Proti zmíněným Jihočechům stojí reformátoři původu západočeského, jako Jan Rokycana neb Jakoubek ze Stříbra a bohoslovci přicházející z Moravy, Jan Milíč, Jan Blahoslav a Jan Amos Komenský, zrození namnoze na rozhraní plemene slováckého a hanáckého Srovnáním toho, co kmeny od sebe liší, dospěje sociologický kritik k jejich karakterologii; sečtením znaků společných dojde·}( znakům obecně národním, jež vysvitnou ještě jasněji, měří-li se průkaznými znaky národa jiného, nejlépe sousedního. V případě naznačeném bylo by lze proti náboženskosti jihočeské postaviti náboženskost slováckou a pak synteticky se dobrati představy náboženskosti české a postaviti ji v protiklad k náboženskosti německé. Arciť individuální pečlivý rozbor musi předcházeti. Z toho, co Štítný přijal z obecné scholastiky církevní XIII. a XIV. věku, a co od Viklefa převzal Hus, nesmíme ovšem činiti závěrů o jejich osobních názorech a sklonech a tím méně o názorech a sklonech 55