vystupňováním tendencí ukrytých v plemenném, národním, třídním zástupu - porozuměti velkému muži značí tedy tolik, jako vystihnouti veškeré hybné síly, ovládající příslušný organism společenský. Kolektivism byl doplňován v tomto období přírodovědeckým názorem na společenské dění. Zprvu voleny z přírodních věd pouze poučné a názorné obdoby pro výklad historických jevů, později však přímo zaměněna metoda historická za metodu přírodopisnou, a nauka o společnosti pokládána za jakési odvětví biologie, jednající o nejvyšším živočichu-člověku, o jeho druzích a třídách, o fysiologických změnách a zákonnosti jeho vývoje. Tímto postupem t. zv. organické sociologie otupen byl smysl pro to, co na individujest jedinečné, a naopak upřílišováno při jeho výkladu vše, co zdálo se znakem druhovým, nehledíc ani k tomu, že nadobro byl zneuznáván podstatný rozdíl mezi říší přírodní a duchovní. Silnou oporou těchto názorů mechanicko-evolučních bylo hluboké přesvědčení o důsledné zákonnosti veškerého historického vývoje, z nejdůležitějších to zásad novověké vědy vůbec. Každá vzdělanost, nebo každá společnost národní - toť skupina, jejíž části vázány jsou zákonem vzájemné souvislost,i; vnikne-li nový prvek do civilisace neb společnosti, mění se tyto části, ať slují filosofií či náboženstvím, literaturou či uměním, politikou či mravností; historické dění v každém národě a v každé době jest účinkem trvalé síly společné lidem, jedné země, jednoho plemene, jednoho století, která stále mění své dílo, měníc okolnosti, v nichž působí. V osobě svého zakladatele Hipolyta Taina pokllsila se positivistická věda společenská proniknouti až k této úkladní, prvotní. vůdčí vzpružině pohybu .5I