který jest obI1ben jmenovitě v Anglii a spoléhá namnoze na vzory antické. Proti metodě drobnohledné postup makroskopický, proti fotografické věrnosti sochařské zjednodušení, proti pohledu z bezprostřední blízkosti monumentalisující odstup. Pak karakterisující kritik úmyslně stírá vše podřízené, malicherné, náhodné; zdůrazňuje nemnoho rysů nejpodstatnějších a to ty, jež spisovatel zcela nov.ě vnesl do galerie literární. Pojímá svého auktora vědomě jako zjev hrdinský, a čtenář, jemuž se trvale do mysli vtiskuje medalion velkého muže, loučí se s ním, pojav v duši jeho nehynouci statek, etos jeho osobnosti. Carlylovy, Suaresovy a Merežkovského podobizny jsou z tohoto rodu. Zaklada tel a vlastní klasik kritiky životopisn~jest A u-g~-~'t-'--S-;;-Cn-t'e-B e u v e (1804-69), zprvu ro mantik,'pak'-sárrifšimonovec;na to katolík a konservativec, v zralé však době vyznavač filosofie a vědy positivní a tím předchůdce realismu. Sainte-Beuve vstoupil do literatury jako rozkošnický básník a románový psycholo~ a slovesným umělcem jemné vnímavosti a slohového kouzla zůstal, i když se oddal nadobro kritice, kterou po čtyřicet let vykonával ve feuilletonech deníků "Constitutionel", "Moniteur" a "Temps", a jejíž výsledky shrnuty do šedesáti svazků nadepsaných "Portraits littéraires" (1844), "Portraits contemporains" (1846), "Premiers Lundis" (18511862), "Nouveaux Lundis" (1863-70); z vysokoškolských čtení vznikla obě rozsáhlá díla monografická "Port Royal" (1840-59) a "Chateaubriand et son groupe littéraire" (1861). Sainte-Beuve přinášel si do kritiky věnem neobyčejně pronikavý zájem o duše a osobnosti, zvědavou schopnost proslíditi jejich tajemství, stálou svěžest postřehu a nepřetržitou možnost přizpůsobeni; chtěl býti raději poli-