v jedno s věkem Balzacovým, vyvolávají literární psychologové svoje postavy se stejně sugestivní živostí a stejně překvapujícim vnitrozřením jako psychologové románoví neb dramatičtí figury své. Tvoří pro ně syté a rušné pozadí dobové, předvádějí je v různých fásích jejich vývoje, odhalují v jejich srdcích a osudech tragické konflikty. Sdružují v působivou jednotu lidskou osobnost s literární individualitou, - a hle, celek překvapuje často zákonností, jaké si spisovatel v životě ani nebyl vědom. Stará estetická kritika upadala, podávajíc karakteristiky, velmi zhusta v matnou schematičnost; moderní podobizny kritické vyznačují se naopak zpravidla smělou výrazností, jež se odvážně chápe všech prostředků, aby ostře a reliefně vypracovala tahy příznačné. Pomáhá si srovnáním a protikladem; užívá ráda dikce karakterisovaného spisovatele, aby jeho svéráz přiblížila; věnuje úzkostlivou péči přídavn~mu přímětku, zaklínajíc do něho povahovou zvláštnost auktorovu; nebojí se ani rázného označení, jež jest blízko karikatuře. Leckdy bývá v takové věrné a impressionisticky vzrušené podobizně podtrženo to, co na osobnosti jest "lidské, příliš lidské;" jindy zkratkový způsob podání syntetického potlačuje pro jednotný dojem jevovou plnost; jindy vervní duchaplnost portretistova příliš svrchovaně, ba přímo virtuosně zachází svým předmětem. Leč co značí tyto výstřelky proti pokroku, jejž v posledním půlstoletí učinilo umění slovesné karakteristiky! Sainte-Beuve, Jiří Brandes, Erich Schmidt patří tu k mistrům obecně uznaným. Vedle této psychologické drobnokresby, jejíž zřejmou ctižádostí jest zachytiti celou jevovou pravdu jednotlivcovu i s rysy podružnými a nahodilými, vyskytá se v kritické podobizně ještě způsob jiný, 47