tím obraz, jejž o něm vykreslí kritik životopisný, bude úplnější a sytější. Nezáleží ovšem toliko na hojnosti dokumentární látky, nýbrž i na jejím kritickémzvládnutí. Jako ve vědách historických vůbec, dlužno materiál prozkoumati dle věrohodnosti, vyšetřiti pamět, spolehlivost, nestrannost svědků; odlišiti všude životní pravdu od básnické fikce, která obměňovala údaje a motivy dle umělecké potřeby; zvláště pak neztotožňovati nikde osobnosti básníkovy s jeho postavami a rovněž rozlišovati tyto figury od modelů, kterým v životě poetově často připadl významný úkol. V těchto směrech životopisná kritika mnoho hřešila. S psychologií, která zvědavě slídí a obratně shledává, jdiž ruku v ruce psychologie, iež obezřetně liší a zdrženlivě vykládá - jinak by se životopisná kritika snadno zvrhla v romanesknost, ano v klepaření. Není básníka, jemuž by vlastní život neposkytoval hlavní látky pro tvoření, ale tato látka nachází se v hotovém díle zcela přetavena. Památným mementem zůstane tu vždy velký zjev Goethův. Básník a mudřec výmarský patři jednak sám k zakladatelům a vZOrům kritiky životopisné, jednak označoval výslovně své dílo jakožto velkou zpověď i jakožto ohlas vlastních životních zkušeností a tím poukázal k oprávněnosti, ba nutnosti životopisné kritiky. Leč týž Goethe prohlásil varovně: "Ničeho není v mém dHe, čeho bych nebyl prožil, ale ničeho není v něm tak, jak jsem to prožil;" stejně významně dal své autobiografii podružný název: B á s e ň a p r a v d a. Ve vývoji kritiky má metoda životopisná zvl~tě čestné místo proto, že přivedla k nebývalé dokonalosti umě n í k rit i c k é pod o b i z n y, které dnes právem se pokládá za měřítko vlohy kritické. Od doby Sainte-Beuvovy, jež nespadá náhodou