m ě tem s t u d i a k rit i k o v a, jež možno pokládati za dovršeno, když se kritiku podařilo teple a životně namalovati výstižnou podobiznu umělcovu, a když jednotlivé dílo, z jehož výkladu a rozboru byl vyšel, prokázalo se zrcadlem, odrážejícím tento por· trét. Dle filosofického pojetí jest životopisný kritik individualistou, který v duchovních dějinách spatřuje výsledek působení velkých osobnosti; dále předpokládá jeho postup mocnou vlohu psychologickou, vni· kající všestranně do tajemství mnohých a různých individualit; badavé toto nadání musí však provázeti ještě umělecká schopnost nakresliti povahopisnou podobiznu; kritický úkon hodnocení a soudu ustupuje tu nadobro psychologické a dějepisné činnosti, jež vykládá a vysvětluje. Kritik'a životopisná spočívá ještě na jiných, složi· tějŠích předpokladech, jichž nelze nikterak pokládati za pravdy nezvratně platné. Vychází z názoru, že me~i umělcovým dílem a jeho lidskou osobností jest naprostá shoda; že soukromý život spisovatelův se obráží v jeho tvoření; že auktoři hlásají v literatuře názory a zásady, jimiž se také prakticky řídí. Není sporu, že u skutečně \telkých umělcův, u Danta, u Goetha, u Tolstého, nacházíme zpravidla podobný soulad; avšak oč častěji setkáváme se s pravým opakem, který již římský básník vystihl trefně veršem: "Crede mihi: distant mores a carmine nostrot" Kri· tika životopisná učí nás dívati se na dílo umělecké a na jeho původce pokud možno bohatě a mnphostranně; ale stanoviska, jež dle jejího návodu zlktjímáme, obohacují sice naše psychologické, kulturní a historické vědomosti, leč nikterak nezvyšují našeho požitku estetického. Rovněž nepřispívají nikterak k ukáznění a zabezIlečení našeho soudu o hodnotě