Kritika životopisná. Kritik estetický dostoupil svého ideálu, když dilo literárni naprosto osamotnil a hlavně, když úplně vyloučil z okruhu svého zájmu i soudu spisovatelovu osobnost; právě opačné stanovisko zaujimá kritik životopisný. Krasovědnému kritikovi šlo předevšim o soud. Kritik životopisný míří jinam: chce slovesný výtvor pIne pochopiti a všestranně vyložiti. Nestačí mu, dle slov zakladatele tohoto druhu kritiky, zná-li ovoce, nýbrž touží poznati také strom, na jehož vetvích onen plod uzrál, a jest spokojen, postihl-li strom všestranně, ve veškerých jeho částech, dle druhového a rodového příslušenství, s vlastnostmi fysiologickými, ano i podle podmínek půdy a klimatu. Obraz tento není jen náhodou vzat z vě'rl přírodních ~ životopisná kritika vůbec se zakládá na onom směru duchovních věd XI X. veku, který usiloval o vytvoření jakéhosi přírodopisu společnosti. Ž i v o top i s n Ý k rit i k po h Jí ž í n a k n ihu, n a obr a z, n a h ude b ní s k I a d b u j ak o ž t o n a z n a k, k t e r Ý u k a z u jek jev u o b e c n e j š í m u, a tím j e s t o s o b n o s t s p i s o vat e lov a, m a I í ř o v a č i k o m p o n Ís t o v a. T a t o o s o b n o s t v i n d i v i d u á I n í svéráznosti a v rozvité plnosti svých p o vah o v Ý c hry s ů j e s t v I a s t ním pře d-