dějinný význam Josefa Durdíka, jehož přísný herbartovský dogmatism vyvedl naše písemnictví z bludů zásad mladoněmeckých a z polokultury novinářské. První velký kritik esteticko-dogmatický, jenž se zaskvěl obecnou slávou, byl v XVII. věku M i k uláš Boileau Despréaux (1636-1711) a to plným·-p~vé·m. Byl Pařížanem rodem, výchovou i vkusem; vždy projevoval povahu střízlivého a jasného měšťáka, ale při tom skrýval se v příteli Moliěrově, Lafontainově a Racinově rozený l'lmělec se vzácným smyslem pro formu a pronikavý myslitel ze školy Descartesovy. Boileau, prostřední básník a břitký kritik, proslul nejprve jako řízný satirik, který bral na mušku cizáckou nepravdivost a nepřirozenou strojenost, zavládající ve francouzském písemnictví předklasickém. Kladné své zásady Boileau vyložil v památné "Art poétique" (1674), bibli to klasicismu, ií.ž...~