Dogmatická kritika krasovědná čelí příkře všemu individualismu v uměni: IItavi odtažitý zákon nad konkretni projev osobnosti básníkovy; podřizuje abstraktní idei jednotlivcovu plnost životní; obětuje studenému pojmu druhu teplé zvláštnosti výrazu osobitě rozvitého. Jeji strohý racionalism občas zavádí k přeceňování technických umělostí; jeji tradični kult pravidel, vzorů, klasiků popirá vývoj; její bezohledný protiindividualism nechce a nedovede rozuměti geniovi. Proto doby bouřlivého uměleckého vzruchu, kdy vše touži rozšlehnouti novou vlnu vývojovou a kdy silné osobnosti lámou tradice, obracívají se prudce proti tomuto dogmatismu a klasicismu kritickému: zprvu otřásají věrou v jeho vzory a mistry, dovozujice, že dogmatikové je pochopili buď jednostranně nebo vůbec nesprávně, později však zásadně odmitají stálost a obecnou platnost estetických principů a prohlašují, že pravidla, zákony i druhy jsou časově podmíněné a že tudíž podléhají vývoji. Leč za takových bouřlivých převratů zapominává se pro vady a omyly směru se přežívajícího mnohdy neprávem a nevděčně na velký kulturně mravní význam dogmatické kritiky krasovědné. Z anarchie, z bujné svévole nevázaného a nezávazného individualismu kyne literatuře a uměni spása pouze v zákonné kázni, jejimž orgánem jsou promyšlená pravidla, přesnost formální, důslednost idei. Kritika dogmatická stává se požehnáním, jestliže konkretnímu umění vztyčuje vysoký cil a vychovává-li umělce vysokými vzory. Nejednou osvobodila dogmatická kritika' literaturu z plytké časovosti, z úzkoprsé tendence, z malodušného otročeni pouhé jevové skutečnosti, z lehkomyslné improvisacej v tom ve všem spočívá na př. 37