konvence určitých výsadních tříd společenských, nebo i pedantičnost "zdravého rozumu", pohřešující pravého smyslu pro umění. Zde moderní kritika ať krasosvůdně empirická, ať dějepisná, ocitla se s dogmatickým klasicismem ve sporu velmi přikrém - umělci i umění postavili se na její stranu. Kritikové dogmatičtí promyslili poetiku až do nejmenších podrobností, odlišili náměty vznešené od námětů nedůstojných, stanovili, které látky žádají si zpracování tim neh oním genrem, určili, kdy dlužno psáti rýmovaně, kdy se hodí alexandrin, blankvers, sonet, jak tyto rozměry členiti a pod.; při tom zapomínali, že právě tyto věci záleží na osobnosti poetově a že se namnoze rozhodují hned při koncepci dila básnického. Zvláště však dogmatickou kritiku estetickou vyznačuje neochvějná víra, že v literatuře, jsou pevné a trvalé druhy literární, z nichž každý, ať epos, tragedie, bajka, epigram atd., má svá ustálená pravidla, své závazné vzory, své klasické mistry. Těmto. zákonům hotových druhů slovesných musí s piIro va tel podříditi svou osobnost; není připustno, aby jednotlivé genry se mísily a zaměňovaly, aby do nich byly přibírány prvky cizorodé, aby svévolně byla opouštěna cesta, kterou klasičtí mistři ukázali svými díly. Proto dogmatický kritik formuluje přesné otázky: Co jest pravá tragedie? Který klasik podal nejlepší příklad pro epigram? Čím liší se novela ·od románu? Tuto činnost vymezovací prováděl Lessing způsobem geniálním, sdružuje se schopnosti přesné definice a logického důkazu nejen dar důkladné indukce a bohatství slovesné empirie, ale i vzácný smysl formový; v přítomnosti obnovil Brunetiere klasicistskou zásadu o uzavřených druzích slovesných svou důmyslnou naukou o vývoF druhů, o niž bude ještě promluveno.