prostřední hnutí lásky a nenávisti přímo prohlásili za irracionální základní prvek, jenž kritickému dojmu i soudu určuje správny směr, ale tím otevřeli bránu bezuzdnému stranictví, které analysy literární zneužívá jakožto dodatečného zdůvodnění či ospravedlnění svých osobních předsudků. Nepředpojaty kritik dogmatický ví ovšem, že naprosto objektivní posouzení jest nedostižným ideálem; leč, čím vytrvaleji o ně usiluje, tím projevuje větší energii mravní. Hodnotící soud kritika dogmatického nechce tedy býti projevem jeho osobních názorů a jeho osobní záliby, nybrž takřka jen tlumočením obecného soudu; jeť si kritik jist, že tak, jak soudí sám, smýšlejí i jeho čtenáři, široký okruh inteligence, rozhodující vrstvy kulturní - on prostě mluví jejich jménem. Tento poměr jest však možný pouze za naprosté rovnováhy kulturní, kdy není mezi jednotlivcem a společnosti sporu, kdy spisovatel jest vyrazem svého okolí - za vzácných dob, jakymi byly věk Periklův v Athénách, Augustův v Římě, Lorenza M~diciho ve Florencii, Ludvíka XIV. ve Francii. Tehdy může se kritika dogmatická právem odvolávati na stálé a pevné měřítko svého estetického dojmu ná t. zv. v k u s, jehož theorii vypracovali zvláště francouzští kritikové XVIII. století, jmenovitě Marmontel, původce literárních článků v Encyklopedii. Vkus, na němž spolupracuje rozum i cit, jest sice darem vrozenym, leč dlužno jej živiti studiem a zkušeností; sdílí se oň čtenář a spisovatel s kritikem, a ve společnosti vyrovnané kultury jest statkem tak obecnym jako povědomí mravnosti. Tímto činitelem vnáší se však do přesně logické a objektivní kritiky cos irracionálního, ano velmi subjektivního. Často heslo vkusu není než pláštíkem, pod nímž se skr)'vá pouhá 35