auktoritativni pravidla neb auktoritativní vzory, pravidla ta opírajíci. Ideálním cílem dogmatického kritika jest naprostá objektivnost soudu - a tu spočívá dalši podstatný rozdíl jeho od kritika historického. Zřetel kritikův obrácen jest toliko k literárnímu dílu, osobnost spisovatelova se všemi svými životními vztahy ho však nadobro nezajímá, ba kritik mí ni na ni vůbec zapomenouti: vytržena z vývojové řady, odloučena od svého tvůrce, vyňata z poměrů, za kterých vznikla, stává" se před takovým soudem kniha čímsi absolutivnim, nejpřísněji věcným. Není pak divu, že kritikové dogmatičtí lnou zpravidla zvláštní láskou k literatuře neosobnl, kde básník dovedl zcela zmizeti za svým výtvorem a potlačiti své já se všemi jeho zájmy, náklonnostmi a city. Brunetiere úplně přirozeně obrátil se nepřátelsky proti sobeckému individualismu moderního písemnictví a postavil naopak za vzor neosobní, typické slovesné umění XVII. věku, kdy vyřčeno bylo Pascalem statečné apřísn.é.....slovo, že j á jest vždy hodno nenávisti. Leč zdůrazňuje objektivnost soudu, dogmatický kritik se zavazuje tím také sám: musí potlačiti, pronášeje kritický úsudek, všecku osobní předpojatost či přátelskou sympatii k auktoru rozebíraného díla, musí očistiti svou intelektuální činnost od přízvuku citového, ať již teplé blahovůle, nebo chladného nepřátelství - i on musí ustoupiti do pozadí. Jest to závažný požadavek, k jehož splnění třeba silné mravní vůle a přímo hrdinské sebekázně, ježto každý dojem estetický jest téměř bezděky provázen citem lásky či nenávisti k původci dila, pokud jej blíže známe a zejména pokud patří k našim vrstevníkům. Někteří kritičtí subjektivisté zašli tak daleko, že tato bez 34