Leč umělecký vůdčí ideál nebývá vždy spatřován pouze v řecko-římském starověku; také určitá období moderního "ývoje slovesného bývají občas povyšována na doby klasické, a novověci spisovatelé platívají za nepřekonatelné mistry. Jmenovitě ve Francií pohlížejí tradicionalisté takto na "velké stoleti" Ludvíka XIV., uprostřed romantiků Desiré Nisard, za vlády naturalismu Ferdinand Brunetiere ukazují k XVII. věku jako k ideálu myšlení, tvorby i formy a měří soudobou literaturu přísně hodnotami doby Pascalovy, Racinovy a Lafontainovy. V Německu přisuzuje se podobné auktoritativní místo výmarskému klasicismu: díla Goethova a Schillerova, hlavně z období jich společného působení, kdy studiem antiky a filosofickým prohloubením dospěli oba slohu typického, prohlašují se za závazné vzory trvalé ceny. V dějinách. literárních není vzácnosti připad, že spisovatel, jenž původně byl odsuzován jako rušitel všech pravidel a jako odpůrce veškerého ideálu klasického, stane se posléze sám klasikem a poskytuje mladším generacím svými díly soustavu nových zákonů a norem; tato paradoxní čest, jíž se za romantiky dostalo Shakespearovi, stává se za na~ich dnů vždy vydatněji údělem Flaubertovým. Veškeré úsili dogmatického kritika směřuje k tomu, aby si opatřil dokonalý soubor estetických pravidel, dle kterých možno hodnotiti díla básnická, jakýsi krasovědný, obecně platný zákoník, přéd jehož soudnou stolici poháněni jsou spisovatelé a jejich výtvory. Předpisy obsažené v tomto estetickém kodexu mají platnost normativní, neboť kritický soudce na rozdíl od posuzovatele historického se netáže po podmínkách, z nichž slovesné dilo vzniklo, nýbrž vyšetřuje toliko, zda vyhovuje podmínkám, které ukládají Kritika literúní. Metody a směry. 3. 33