nim pNpadě vychází kritik z určité soustavy filosofické, jejíž zásady jsou provedeny též v krasovědné oblasti; kritika literární neztrácí pak ani na okamžik souvislosti s filosofickým systémem. Takto odvodil z filosofie Kantovy svou estetiku básník a myslitel Bedřich Schiller, jenž odtud příležitostně bral též měřítka pro posuzování literárních zjevů, vždy zvyšuje v duchu klasickém úroveň německého básnictví. Takto postupoval v teorii i v praksi bystrý německý kritik romantický Bedřich Theodor Vischer na základě Hegelovy spekulace, kterou dnes velký vlašský myslitel Benedikt Croce obnovuje v krasovědných zásadách i v soudčí činnosti. Takto Herbart sám i jeho žák Robert Zimmermann vyvodili z filosofického realismu formalistickou krasovědu, jíž bylo vydatně užíváno při rozboru děl básnických na př. Durdíkem u nás, i hudebních na př. Ed. Hanslickem ve Vídni. V případě druhém kritik vychází od ideálních vzorů, jejichž rozborem jsou nalezena auktoritativní pravidla: tradičnost a klasicism podávají si při této-metodě svorně ruku. Takové vzorné a závazné předlohy bývají nejčastěji hledány v klasickém starověku: Vergil nebo Homer stávají se vzory pro epos, Seneca nebo Sofokles a Euripides pro tragedii, Tacitus, Plutarchos a Thukydides pro dějepisectví, Martial pro epigram, Esop pro bajku, avšak dogmatický klasicism pokročí ještě dále a prohlašuje starověké estetiky, Horatia, Longina a hlavně Aristotela za trvale platné zákonodárce básnického umění; od klasicistického dogmatika Lessinga pochází proslulý výrok, že. pokládá Aristotelovu Poetiku za stejně nezvratnu jako Euklidovy Základy. Zde již sloučeno obojí dogmatické stanovisko: přísná závaznost pravidel a neobmezená vláda antických vzorů. 32