tých zásadách estetických, jež si sám jasně uvědomuje, a které krasověda jasně formulovala i náležitě zdůvodnila. Jestliže tyto zásady jsou pevnými normami, závaznými pravidly, všeobecnými předpisy, slovem, hledí-li na ně kritik jako na dogmata, a jestliže v důsledku toho umělecké dilo jest mu ztělesněním, užiUm, aplikací jejich, záleží kritický úkol jeho hlavně v tom, že pokouší se zjistiti, do které míry konkretní umělecký výtvor hoví těmto normám, pravidlům, předpisům. Dílo, které naprosto se s nimi srovnává, dojde kritikovy záliby a chvály, kdežto knihu, obraz, skladbu, jež jim nevyhovují, kritik odmítne, buďto soudem zdrželivějším: mně se to nelíbí, nebo rozhodným úsudkem: toto dílo jest špatné. T o ť e s t et i c k á k rit i k a dog mat i c k á. Krasovědná kritika nemusí však býti zároveň dogmatickou. Novodobí posuzovatelé uměleckých děl počínají si zpravidla jinak. Nepostupují od pravidel k uměleckému dilu, od abstraktních zásad ke konkretní tvorbě, od teorie k praksi, nýbrž naopak. Zákony slovesného krásna nepokládají za hotové, nýbrž cestou zkušenosti je teprve vyvozují ze živého umění; spravují se postupem induktivním; budují krasovědu na příkladech a na empirii. Pak možno mluviti o e s tet i c k é k rit i c e e m p i r i c k é. Tato bývá za časté provázena zřeteli vývojovými, přihlédá k osobnostním zvláštnostem posuzovaného umělce; výklad o ní tudíž patří do souvislosti jiné. Zde budiž promluveno výhradně o dogmatické kritice estetické. Zásady, podle kterých dogmatická kritika krasovědná posuzuje slovesná dila, mohou býti buď získány cestou spekulativní, nebo odvozeny z příkladů, jimž přisuzuje se cena absolutní a význam klasický. V prv 3I