k tomu, aby zjistil, pokud spisovatelé skutečně šetři těchto zásad a aby jim kladl je co nejdůrazněji na srdce. Vše to hoví jasnému, střízlivému, přímočarému duchu francouzskému, a tak klasicism s průvodní kritikou dogmaticky krasově dnou jest povýšen na národně kulturní směr francouzský ve "velkém' století" a z tohoto středu rozšíří se po celé Evropě, kdež až do doby romantické literaturu neobmezeně ovládá. Leč ani romantika neučiní konec jeho panování. Občas provedou jeho obnovu duchové karakteristicky francouzští, kteří usilují o tradiční záchranu hodnot národně myšlenkových. Mimo hranice francouzské dochází estetický dogmatism (někdy zbaven klasicistské příchuti) vzkříšení zpravidla tehdy, když v literatuře pronikají vítězně tendence rozumové, a když umění jest ochotno poslouchati předpisů vědy neh filosofie. V podobě velmi zkalené dochován jest krasovědnýdogmatism v běžných projevech rázu spíše novinářského než uměleckého, které platí zaitTitiku v obecném slova smyslu; referent mluvě o knize neb divadle prostě vyjadřuje svou libost neb nelibost, při čemž opírává své soudy o všeobecně uznaná pravidla uměleckého krásna, neh o shodu posuzovaných děl s výtvory pokládanými za klasické. Někdy, mluví-li se o literární kritice, míní se právě jen tato kritika dogmaticko-estetická, jež také vývojově stojí v řadě přední; dogmatičtí soudcové estetičtí zahajují zhusta v národě svém kritiku vyššího slohu, Boileau ve Francii, Lessing v Německu, Josef Durdík u nás. Předpokladem kritiky krasovědné vůbec jest estetika; tato dává teoretické východisko praksi kritikově. Kritik se táže především, proč se mu literární dílo líbí či nelíbí a hledá důvody svého dojmu v urči· 3D