Estetická kritika dogmatická. Kritika filologická zrodila se v době humanistické a renaissanční z pozorného a pečlivého studia zevní formy starověkých slovesných památek; současně vznikla z nadšeného zájmu o uměleckou povahu literárních děl řeckých a řimských kritika estetická. Spisy antických básníků, dějepisců a řečníků byly pokládány za klasické, t. j. v nich byly spatřovány mistrovské vzory, nedostižné předlohy a ideální modely pro tvoření literární; z nich odvozována závazná pravidla a základní normy všeho umění slovesného; dle nich a na nich měřena hodnota novodob)ch děl i spisovatelů. I Tento klasicism, jenž počíná se v renaissanční ItaliXVI. století, dochází vyvrcholení a přesného výrazu ve Francii věku XVI!., kdež jsou pro něj podmínky zvláště přiznivé. Dvorská kultura francouzská z doby Ludvíka XIV. zbudována jest vůbec na základě aukto· ritativním, - pro literaturu stávají se spisovatelé starověcí auktoritou přikladnou. Vůdčí a rozhodnou mohutností jest v tomto období rozum, logicky ukázněný, deduktivně postupující rozum Descartesův, který vychází ze samozřejmých principů a ve skutečnosti vidí přesné užiti rozumových norem - v básnictví stanoví se rovněž úhrn hotových pravidel, vyvo,ený ze vzorných děl, a kritický soud směřuje