V tomto oboru provedli sice geniální filologové podivuhodné činy kombinace a koncepce, leč právě zde bylo filologii nejednou nahlédnouti, že její vlastní prostředky a metody vypovídají službu a že se sama ocitá na krajní mezi svých schopností. Někteří filologové, zvláště němečtí, pojali vyšší kritiku ve smyslu ještě širším, žádajíce, aby vyložila celý vznik díla slovesného. Tato filologická kritika gen e t i c k á vychází ze správné naukové zásady, že chceme-li náležitě pochopiti to, co jest, musíme předem poznati, jak to povstalo a se vyvíjelo; nelze upříti, že tento postup přinesl studiu literárnímu nejeden plodný podnět. Kdežto kritika tekstová ocitá se u svého cíle, jakmile našla znění literárního díla, jež mu původce sám dal v úpravě definitní, postupuje kritika genetická od onoho konečného tekstu ještě mnohem dále nazpět, toužíc dospěti od výtvoru hotového až k jeho prvopočátkům v dílně tvůrcově. Na různých vydáních, z nichž první zasluhuje pozornosti zvláštní, na rukopisech a náčrtcích~eduje filolog, jak dílo rostlo a měnilo se, obrážejíc při tom lidský a umělecký vývoj svého spisovatele. Každou změnu v tekstu, v obsahu, v komposici snaží se genetická kritika vyložiti jlj.kožto projev vnitřních změn v auktoru - často historie díla jest historií umělcovou. Tato genetická metoda osvědčila se neobyčejně šťastně při dvou velkých tvůrcích poesie moderní: jako práce o tragedii "Faustu" a o románu "Vilému Meisterovi" vyplnila valnou část života Goethova, tak provázely Flauberta po mnohá desetiletí realistická "Výchova sentimentální" a visionářské "Pokušení svatého Antonína", a literární badatelé, odhalivše, srovnavše a vyloživše různé verse a fase těchto ústředních děl, ukázali vzestupnou