podobný jest postup, jde-Ii o dna anonymní, t. j. taková, jež z minulosti jsou dochována bez udáni jména auktorova. Tu filologický kritik především rozbírá všecka svědectví, na nichž tradice o době vzniku a o auktorstvi příslušného díla se zakládá; odmítá svědectví nesprávná, kdežto ostatní ověřuje novými doklady. Na to přistupuje k dnu samému, aby vyšetřil, pokud zásobou slovní a mluvnickým rázem, pokud obsahem a historickými vztahy, jmenovitě však pokud slohem a komposici hodi se k auktoru, i k době, jimž jest při čitá no. Někdy nemůže ani sebe bystřejši kritik dospěti dále než k výsledku negativnímu, t. j. k důkazu, že bylo souzeno nesprávně buď o auktorství neb i o době vzniku příslušné památky. Mnohem tíž jest podstoupiti doplňovací práci kladnou čili zjistiti, kdo dno skutečně napsal a kdy je napsal; tu stavi se kritika pramenů i svědectví, mluvnický i historický rozbor, studium slohu i komposice do služeb nejtěžších otázek filologických  a proto se tato kombinační činnost nazývá někdy k rit i k o u v y Š šína rozdíl od zmíněné kritiky nižší neboli tekstové. Sem náleží na př. soubor nesnadných otázek, dotýkajících se pravosti a chronologie dialogů Platonových, důležitý stejně pro dějiny řeckého písemnictvi jako řecké filosofie. Velmi případně mluví tu někteří učenci o kritice i n d i v i d u á I n i, neboť konečným úkolem jejím jest proniknouti k osobnosti určitého spisovatele a přiřknouti mu určité místo hlavně na základě individuálních znaků slohových. Život i duchovní vědy poučují nás však vždy znovu, že poměr osobnosti a díla bývá namnoze zastřen rouškou tajemství, a že pouze neobyčejný stupeň bystrozraku duševědného může neomylně usuzovati z výtvoru na tvůrce. 33