rozeno, jestliže všimneme si oné nauky, která s vědou literární ode dávna těsně souvisí, .totiž filologie. Také ona poskytuje hlediska a pomůcky k výkladu slovesných památek. Filolog nespokojí se zněním posledního zpěvu "Máje", jaké mu podává nahodilé vydání, nýbrž hledá, užívaje všech po ruce jsoucich vydání, znění nejpůvodnější, a lituje, že není zachováno ve vlastním rukopise Máchově. Pečlivým rozborem všech zpráv táže se po vzniku onoho epilogu a zkoumá, zda vznikl skutečně až na samém konci, či zda byl hásněn dříve než částky ostatní; zajímá se také o motivy básně, ať životní, ať literární; vyšetřuje" kterým změnám skladba podlehla v básníkově dílně a vůbec pokouší se vyložiti podstatu dila z jeho vzniku. Ačkoliv f i I o log i c k á kritika sama nedostačuje při výkladu a hodnocení složitějšího výtvoru slovesného, přece koná důležité služby pomocné. Kdo se na Máchův "Máj" díval životopisně, sociologicky, literárně historicky neb filologicky, směřoval spíše k jeho výkladu než k jeho ocenění; toto d.ftJo se, jak jsme viděli, hlavně se stanoviska krasovědného. Ale může se říditi také jinými zřeteli, na pohled literatuře zcela cizími. Mnohý čtenář zavrhne Máchův "Máj" proto, že jest oslavou loupežníka a otcevraha, padlé dívky a samovražednice - mravní přesvědčení čtenářovo nemůže schvalovati díla podobného, rovněž náboženský, křesťanský názor přísného čtenáře odvrátí se od básně, popírající život posmrtný a neuznávající božské přítomnosti ve vesmíru. Naopak není nemožno představiti si čtenáře, mocně zaujatého mravními otázkami, který by se "Máji" obdivoval, přisuzuje mu vysokou hodnotu, jednak pro vážnou, až vášnivou opravdovost všech vztahů životních, jednak pro silu soucitu, objímajícího všecko I2